Pijn door lucht in darmen, wat te doen?

Weer een tijd wakker gelegen door verschrikkelijke pijn in rechterflank en maagstreek. Voor mij herkenbaar als lucht in de darmen. Heen en weer banjeren en een warme douche helpen niet. Iemand nog tips???

Toegevoegd na 12 uur:
Bedankt allemaal voor de reacties! Een aantal ga ik zeker proberen. Maar even voor de zekerheid... het is geen structureel probleem, heb dit misschien 1 of 2 keer per jaar en ja het kan best stress gerelateerd zijn. Maar doktersbezoeken enzo lijken me vooralsnog onnodig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
205.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje persoonlijke vraag maar hoe is het met je ontlasting? is die wel regelmatig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, die is regelmatig. Het is ook geen chronisch probleem, heb het misschien 1 of 2 keer per jaar.

Het beste antwoord

ik heb zelf last van darmkoliek en daarom ook wel eens last van lucht:dat komt doordat je door druktte te snel eet of te grote happen doorslikt...bij de ene helpt het om te bewegen bij de ander juist om stil te liggen op je rug met de benen gebogen.....neem altijd wel een pijnstiller,dit om je darm te laten ontspannen en de lucht weg kan,en het klinkt gek maar zoveel mogelijk scheetjes laten hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Blijf in ieder geval in beweging,probeer eens draaiende bewegingen te maken met je heup,heeft bij mij ook wel eens geholpen.
de lucht die moet eruit,evt wat kouds eten waardoor je naar toillet kunt,pruimen,koude yoghurt.
sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek uit door welke voedingsstoffen je vooral lucht krijgt... Kan vlees zijn of erwtensoep of een combinatie van voedingsmiddelen... Zoek dat uit... Ga misschien een week vasten eerst... En doe dan op een mastermind-manier kijken naar je voedingspatroon... De mastermind-manier is elke dag een kleine variatie aanbrengen in je eetpatroon en kijk of het beter of slechter wordt... Zo kom je uiteindelijk netjes tot een voor jouw goed en pijnloos dieet... Kost even tijd, maar goed werk heeft tijd nodig... en dan ben je er vanaf... Vraag niet om een instant oplossing, want die is er niet, het is persoonlijk en voor iedereen verschillend... Succes met het uitzitten van de pijn totdat je de oplossing hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel herkenbaar voor mij. Dat opgeblazen gevoel, je moet winden laten , maar het lukt niet.
Bij mij werkt mezelf masseren wel. De massage op mijn onderbuik en dan dieper masseren met twee handen , totdat je de lucht hoort borrelen. Dan doorgaan met masseren , en soms komt de lucht dan vrij .

Als ik winden moet laten maar wanneer dat niet gaat, dan ga ik vaak even op mijn rug liggen , en dan willen ze meestal wel opkomen.

Pijn is zeker niet goed. Ben je al eens naar de dokter geweest ?

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik heb een vraag gevonden op GV die over hetzelfde lijkt te gaan: www.goeievraag.nl/vraag/last-blubbers-buik-waardoor.22662 .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koolzuurhoudende dranken vermijden, koolsoorten, ui en bruine bonen geven meer gasvorming in de darmen. Regelmatig water drinken, dat is beter voor je stoelgang. Ook ontbijtkoek maakt de stoelgang makkelijker/zachter.
Op je hurken gaan zitten en een paar keer diep zuchten wil ook helpen het lucht uit de darmen te krijgen. Door de hurkhouding passeert de massa makkelijker door je darm. Door het zuchten krijg je een kort moment van ontspanning. Door de pijn die je hebt, ontspan je juist niet. Ook tijdend het toiletbezoek iets verhogends onder de voeten zetten helpt een moeilijke stoelgang. De laatste 2 tips komen van een verloskundige, die na bevallingen vaak met dames met moeilijke stoelgang te maken heeft. En als laatst, geen winden overdag ophouden. veel vrouwen vinden het genant, maar zonder je dan even af en zorg dat je de lucht uit je darmen kwijtraakt.

succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het vroeger ook gehad. Ik kon met de vuist in de buikstreek de lucht voelen, en zelfs heen en weer duwen, wat allerlei borrelgeluiden opleverde.

De oorzaak is bij mij nooit gevonden. Het is vanzelf overgegaan.

Ik heb wel een aantal tips gehad van de arts. Misschien heb je daar wat aan.

Kijk eens goed naar de manier waarop je drinkt. Slik je bij het drinken veel lucht mee naar binnen? Drink eens gewoon, zoals je dat altijd doet, en probeer dan te boeren. Lukt dat, dan heb je lucht mee ingeslikt.

Kijk of je stress hebt. Stress kan de werking van de darmen verstoren.

Probeer een relatie te leggen tussen je klachten en je leefpatroon. Ik had extra last als ik niet op regelmatige tijden at. Dat heb ik nog steeds een heel klein beetje. Vooral vroeger was dat sterk: een uurtje later eten dan normaal, en ik kreeg veel lucht in de darmen.

Tenslotte kun je nagaan of je ergens allergisch voor bent. Een heel bekende is allergie tegen koemelk. Als je een bepaald enzym mist, kun je bepaalde eiwitten niet verteren. Die eiwitten komen dan onverteerd in de darmen. De darmbacterieën smullen er dan van, maar die produceren bij de vertering van die eiwitten een hoop gas.

Dan zijn er natuurlijk een hoop andere mogelijke oorzaken, waarvoor ik de expertise niet heb om je daar verder mee te helpen. Daarvoor kun je beter een internist raadplegen. Die zal zonodig een visueel darmonderzoek doen (ik ben even de officiële naam van zo'n onderzoek vergeten, waarschijnlijk iets met -scopie), en een bloedonderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ziekenhuizen zetten ze bij ernstig zieke mensen wel eens een schoorsteentje. Een buisje dat via de anusingebracht wordt. Dat is een passieve oplossing. Ik denk dat je meer zult hebben aan de reactie van Rotaluclac.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een hele moeilijke. Deflatine schijnt te helpen, maar persoonlijk doe ik het anders. Lucht in de darmen is ook vaak het gevolg van een overgevoeligheid voor bepaalde stoffen. In ieder geval geen koolzuurhoudende dranken drinken. Koolsoorten en gasvormende producten liever niet. En zorg voor voldoende vezels en vocht. Dat helpt aardig goed. En het kan inderdaad heel erg pijn doen. gelukkig is het niet gevaarlijk. Warme kruik en naproxine wil ook nog een beetje helpen. Bewegen is altijd goed als je dat dan nog kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens een suikerklontje. Ik heb dit ook gehad, het kwam door bepaalde medicijnen. Ik kon dan geen winden laten en verging van de pijn in m'n buik. Als ik dan een suikerklontje nam, was het binnen een kwartier over.