Waaraan herken ik een Burn - Out?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op testen van internet scoorde ik heel laag. maar ik had wel symptonen. Ik heb me gewoon laten testen bij een psycholoog,dat is de snelste en beste manier om erachter te komen. Vermoeidheid, niet kunnen concentreren, vinden dat je geen positieve invloed hebt in de werksituatie, steeds meer sociale contacten vermijden en verminderen, de fout voortdurend bij jezelf zoeken.
Maar de 1 is de ander niet, dus gewoon ff testen.

Het beste antwoord

Symptomen burn-out
Basaal is er sprake van een gevoel van opgebrand zijn. Op en leeg zijn. Dit uit zich in concentratieproblemen, vermoeidheid, futloosheid, soms huilbuien en chaotisch denken. Ook ziet men vaak overal tegen op. Wel zin hebben om dingen te gaan doen, maar niet de fut hebben. Ook de waarneming van de buitenwereld kan verstoord zijn: niet meer goed horen wat mensen om je heen zeggen, niet meer zien en oppikken wat er precies om je heen gebeurt.

Ook is het mogelijk dat iemand overgevoelig wordt voor licht of geluid. Tijdens sociale contacten kan iemand zich opeens erg ongemakkelijk voelen en hem of haar het zweet letterlijk uitbreken. Ook kunnen mensen zichzelf gaan afsluiten van de omgeving.

Vaak ook is iemand met een burn-out teleurgesteld. "Hoe kan mij dit nou overkomen" en "Het werk is toch altijd leuk geweest" zijn veelgehoorde kreten. Het is zaak om niet te verzanden in depressieve buien en al te grote teleurstelling in zichzelf. Het kan namelijk iedereen overkomen. Teleurstelling uit zich vaak in faalangst, moeheid, allerlei lichamelijke klachten en uiteindelijk in volledige uitputting. Dan is een patiënt nog verder van huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@pammiebammie, je bent echt goed in antwoorden geven.
Precies zo heb ik mij gevoeld toen ik burn-out was +1

Andere antwoorden (4)

Een burnout kun je o.a. herkennen aan:
Slapeloosheid , Opgewondenheid , Onzekerheid
Angst , Hartkloppingen , Hoofdpijn Opgeblazengevoel ,Kortademigheid ,Onrust ,Vermoeidheid,Stramheid, Gespannen spieren , Besluiteloosheid , Verminderde concentratie , Continu piekeren , Geen zin in seks , veel roken, veel drinken , Snel huilen ,Onderpresteren. Héél veel symptomen dus. Bij twijfel altijd even naar de huisarts!

Doe de burn-out test;
http://www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/burn-out/checklist.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de maslach burnout test te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
And last but not least; Prikkelbaarheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zowel denkt dat je omkomt in 't werk en er tevens geen zin meer in hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan me voorstellen dat je er geen zin meer in hebt, als je het druk hebt op je werk. Toch hebben die medewerkers echt niet allemaal een burnout, hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien moet 't nog tot je doordringen... Hehehe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm: Die mensen zullen er vast zijn ;-)