weinig vrienden?

in mijn klas heb ik maar 3 mensen waar ik echt een beetje mee omga. maar in mijn vrije tijd ga ik bijna met niemand om. ik heb het erg druk met werk, school en de andere dingen die dan nog bijkomen. soms als ik dan een vrije dag heb dan voel ik me best eenzaam ik kan dan wel weer wat gaan doen met mijn vriend of moeder of kennissen maar dan mis ik eigenlijk wel echte vrienden..

heb vorige jaar en de jaren daarvoor altijd wel vrienden gehad waar ik leuke dingen mee deed maar vorige jaar toen alle 3 meiden ongeveer dezelfde tijd een vriendje kregen toen gingen ze opeens alles met hun vriendje doen en waren de vrienden 2e keus. en zo zijn wij 4e uitelkaar gegroeid.

nu heb ik ook meestal geen behoefte om vrienden te hebben.

is dat normaal om bijna geen vrienden te hebben??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien iets meer praten. Een gesprekjes maken. Of wat over intresse's praten. Of in het weekend iets afspreken.

Antwoorden (4)

Natuurlijk is het normaal om (bijna) geen behoefte aan vrienden/gezelschap te hebben. Dit ligt volledig aan je eigen persoonlijkheid. Sommige mensen houden ervan om veel mensen om zich heen te hebben, en vaak met anderen te praten(deze wonen trouwens vaak in een stad), terwijl andere mensen daar veel minder behoefte aan hebben. Zo erger ik me altijd aan plekken waar veel mensen zijn, omdat het altijd zo druk is, en ik liever een beetje in een rustige omgeving ben en met een stuk of 3 vrienden gewoon lol kan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, althans, net zo normaal als om er tientallen te hebben. Gemiddeld hebben de meeste mensen 1 tot 3 goede vrienden en daarbij al dan niet een paar tot een hoop kennissen.

Je geeft elf al aan dat je je (liever) richt op andere dan sociale bezigheden, en wellicht ben je ook nog vrij kieskeurig in je vriendschappen. Niet iedereen heeft zin om met Jan en allemaal op te trekken terwijl ze maar weinig gedeelde interesses hebben. Daar is niks mis mee.

Met name de media en de Hyves- en Facebookhetze geven nog wel eens de indruk dat iedereen hele clubs van die 'coca cola'- vrienden heeft, maar in de praktijk valt dat best nog wel mee hoor. Ze zijn er wel, maar het geldt lang niet voor iedereen. En erg diep gaan die vriendschappen ook niet. En mensen waar je op school / werk mee omgaat, ZIE je al de hele dag. Lang niet iedereen heeft de behoefte die ook in hun vrije tijd te spreken.

Ik zeg wel eens voor de grap : mail via je hyves aan al je 'vrienden' dat je dit weekend gaat verhuizen, en hulp nodig hebt. Degenen die zaterdag op de stoep staan, DAT zijn je vrienden. De rest kun je net zo goed deleten.

En ik zeg het ook altijd tegen mijn dochter - die ook zeer, zeer kieskeurig in haar vriendschappen is : als je meer sociale contacten wilt, zul je daar ook wat voor in moeten leveren, want niet iedereen heeft altijd zin om te doen wat jij wilt, en je zult soms ook dingen moeten doen waar je geen zin in hebt, puur voor het gezelschap. Dat is een keuze die je moet maken, en zij maakt die keuze duidelijk niet. Ook prima.

Ze is nu eenmaal zeer uitgesproken in haar kledingkeuze en interessegebieden, waardoor ze bij iedereen die ook maar een beetje oppervlakkig of ordinair is, buiten de boot valt. Maar met die mensen wil ze ook helemaal niet omgaan, en dat zijn er helaas nogal wat, bij vijftienjarigen op de Hauptschule (VMBO/MAVO). Geeft niks, ze komt er wel, en haar zeldzame echte vrienden zijn ook echte top-wijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is het soms moeilijk - voor haar, maar zeker ook voor ons. De hele dag een bijna zestienjarige puber over de vloer omdat toevallig haar twee, drie vriendinnen natuurlijk niet elke dag kunnen komen is ook niet altijd een pretje.....
Natuurlijk kan weinig vrienden ook voordelen hebben.
Maar het is ook een beetje eenzaam. Het is dus aan jezelf of je meer vrienden wilt hebben. Wat je niet bij je vraag schreef is: of je meer vrienden wilt hebben. Dus ik zie dat je niet echt een probleem hebt. Maar nu antwoord op de vraag: Het is normaal om bijna geen vrienden te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het is heel normaal. Je kan trouwens beter een paar goede vrienden hebben dan een heleboel vrienden die je nauwelijks ziet en niet kan bijhouden wat diens interesses allemaal zijn. Je kan het ook zien als een voordeel, nu kun je je volledig richten aan je studie en heb je later meer tijd voor vrienden, want die komen echt wel. Heb je later en een goede baan wegens je goede inzet nu en tijd om later om je heen te kijken terwijl anderen wat extra studiebegeleiding nodig hebben en een suf baantje krijgen.