Wordt een derde kind als makkelijker ervaren dan een tweede kind binnen het gezin?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. Je hebt je dagelijkse routine door te zorgen voor je andere twee kinderen. Het is ook makkelijker in die zin dat je al veel ervaring hebt, en niet meer zo vlug in paniek slaat als er even iets mis gaat.

De opvoeding gebeurt samen met de andere kinderen. Je hebt al ondervonden dat je best niet teveel aandacht geeft aan omstanders of 'goede' raad van familieleden. Die druk valt ook weg, want je weet door je andere kinderen dat je het kunt, je hebt die 'raad' niet meer nodig.

Je hebt natuurlijk wel meer werk, maar door je niet meer druk te maken over onbelangrijke zaken (die vroeger bij 1 kind wel belangrijk leken) wordt dat ook gemakkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Men zegt in mijn omgeving altijd dat de stap van 1 naar 2 kinderen veel groter is dan die van 2 naar 3.
Ik kan me hier zelf wel iets bij voorstellen maar het lijkt me dat het zowel met een 2de als 3de kind een kwestie van aanpassen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is van wel. Bij ons is de derde gekomen toen de tweede vier was. De andere twee kunnen helpen en hebben zelf minder toezicht nodig (tv kijken terwijl je de jongste in bad doet, helpen met klusjes enz.). Bij de tweede hadden we de handen nog vol aan de eerste. Het ligt er wel aan, volgens mij, hoe oud de eerste twee zijn. Als de eerst 3 is en de tweede 1,5 dan is het denk ik wel drukker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ons gezin is het tweede kind de makkelijkste geweest. Hij is zelfstandiger dan de rest, kan zich veel beter redden met van alles en nog wat, en is succesvoller dan de andere twee. Maar dat kan in andere gezinnen heel anders liggen! (ik ben de jongste thuis :))