Zijn er sites waarop je kunt nalezen welke producten oplichterij zijn?

Voorbeeld: wij hebben een After Bite Doseer Pen in huis. Om insectenbeten te bestrijden. Dat ding kostte meer dan 6 Euro (zie http://www.drogisterij.net/After_bite_doseerpen/P/4007206). Het werkzame ingrediënt is ammonia (3,5%).
Ammonia kost ongeveer 60 Eurocent per liter, in de supermarkt.
Je wordt als consument belazerd. Ik wil graag weten of er nog meer van dit soort oplichting plaats vindt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is eigenlijk analoog aan de eerdere vraag vandaag over merkkleding. Mensen willen besodemietert worden. Dat was zo, dat is zo en zal altijd zo blijven

Het beste antwoord

http://www.consumentenbond.nl/actueel/

http://www.trosradar.nl/

http://www.consuwijzer.nl/?WT.srch=1&WT.mc_id=Algemeen&WT.seg_1=consumenten

Hier kun je alvast wat bekijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, voor zover ik weet is er geen duidelijk overzicht van welke producten je niet hoeft te kopen omdat ze strikt genomen eigenlijk onzin zijn. Die zou namelijk bijna eindeloos zijn, omdat het winkelaanbod BOL staat van de gecreerde behoeftes en variaties op bekende thema's. Om nog maar niet te spreken van het in de reacties al genoemde assortiment kwakzalf.

In het geval van de pen, had je vermoedelijk ook op de verpakking voor aankoop kunnen zien wat de werkzame stof was (en wist je vermoedelijk ook zelf wel dat een pleister met azijn ook prima werkt.) Daarnaast leg je die 6 euro niet neer voor dat druppeltje ammonia, maar voor de pen zelf; de constructie, het materiaal, het consept, de reclame, en alle andere kosten die gemaakt zijn om dat ding in de verkoop te kunnen krijgen.

We worden grotendeels belazerd omdat we dat gewoon zelf willen. Wanneer je namelijk niet alles koopt dat er leuk / aantrekkelijk / interessant / nieuws / grappig / nieuw / lekker uitziet, maar echt overwegen wat het precies inhoudt en welk gangbaar product het vervangt, wordt je al een heel stuk minder belazerd.

En ach, wat is belazeren ? Als ik de prei of aardappels schoongemaakt en geschild koop, betaal ik ook het dubbele of meer. Voor minder !! Om van een kant en klaarmaaltijd van 5 euro met anderhalve euro ingrediënten maar niet te spreken. Gemakzucht heeft een prijs. Net als goedgelovigheid. Eigenlijk zijn zelfs merkproducten waar merkloze alternatieven voor zijn vaak al discutabel. Toch kopen mensen ze aan de lopende band. Gretig en zonder spijt. En gadgets, zoals de door jou genoemde pen, spannen vaak helemaal de kroon. Blijkbaar willen we niet anders; als de reclame ons verteld dat het goed, beter of noodzakelijk is, geloven we dat blijkbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit kun je niet zien als oplichterij,ja je hebt veel betaald voor een kleie hoeveelheid vloeistof,maar de verpakking kost meer als een fles die standaard gebruikt word,en je kunt van tevoren lezen wat erin zit.
De nog goedkopere variant is gewoon over de plaats heen pissen waar het insect gestoken heeft is net zo effectief en kost niets.