Je hersenen vragen zich dan af of jij niet ook moe bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb ooit gehoord dat mensen die ''meegapen'' veel empathie voor de desbtreffende persoon hebben.of het waar is........

Toegevoegd na 1 minuut:
ja zie je wel..

toch maar gegoogled"

http://www.nu.nl/gezondheid/1231244/gapen-is-teken-van-empathie.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn onderzoekers die denken det zou een sociale functie hebben waardoor het groepsdier mens in een groep verkerend tegelijk naar bed gaat, en vele andere. Mensen gapen echter de hele dag, hoewel inderdaad vaker 's ochtends en 's avonds. Een andere theorie die de laatste tijd steun vindt, beweert dat gapen juist een nonverbale uiting is van ontspanning binnen een groep. Ergo, de gaper voelt zich op zijn/haar gemak bij zijn/haar gezelschap;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zíen gapen ? Ik ga al gapen als ik het wóórd lees. Als er iets verschrikkelijk besmettelijk is, is het volgens mij wel gapen.

Wij hebben in de auto een kinderceedee (Kabouter Tekje) met onder andere een nummer erop gezongen door een slak, die de hele tijd al 'gapend' zingt. Kun je ook alleen maar gapend meezingen ; man man, ik zit altijd dat héle nummer me een kaakverrekking te gapen.

Ergens zou het vermoedelijk dus een sociale functie hebben. Leuk ; als je de visite de deur uit wilt hebben ga je gewoon zitten gapen, dan gaan ze meegapen en denken dat ze moe zijn en stappen op. Maar da's evolutionair te recent gedrag, dus dat zal het niet zijn.

Ik kan je wel meedelen dat ik tijdens het typen van dit stukje alleen al vier keer heb moeten gapen. Gauw weer iets actievers doen dus......

Het is één van diedingen waarvan we wéten DAT het werkt. elke keer weer, maar niet WAAROM en HOE het werkt. Dikke kans dat je tijdens het doorlezen van de antwoorden op deze vragen enkele keren moet gapen. Net als bij het doorlezen van de link.

Toegevoegd na 50 seconden:
Herstel, het nummer 'ik ben op weg' van Kabouter Tekje wordt gezongen door een schildpad.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-) tijdens het lezen van jou antwoord moest ik ook gaaapen...
Als ik Naatje moet geloven heb ik blijkbaar veel empathie voor je , Marleen!
Dat heeft te maken met mirrorneuronen.

Elk mens heeft neuronen, die hem helpen spiegelen. Die neuronen zorgen ervoor dat jij je kunt inleven in wat een ander doet. Daarom zitten schaatsliefhebbers voor de buis mee te wiegen met een schaatser, bijvoorbeeld. De mirrorneuronen zijn erg belangrijk in de ontwikkeling van kinderen. Ze zorgen er mede voor dat kinderen empathie leren hebben en gevoelens kunnen herkennen bij anderen. Men denkt dat een stoornis aan de mirrorneuronen wellicht de oorzaak is van autisme.

Terug naar jouw gaap-voorbeeld. Als iemand anders gaapt, dan wordt dat geregistreerd en herkend door jouw mirrorneuronen. Die zorgen ervoor dat een afgezwakte versie van de geeuw al "klaarstaat" in je hersenen. De drempel om te gaan geeuwen wordt daardoor verlaagd en hoppa, daar zit je al met je mond open.

Dikke kans dat het lezen van deze reacties je al doet geeuwen. Niet omdat ze saai zijn, maar omdat in je hoofd de associaties met geeuwen zo sterk worden dat diezelfde drempel verlaagd wordt en - OEAHHHHHH....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel toevallig wilde ik dit vandaag ook vragen
Ik zat in de klas en ik moest gapen,toen ik voor mij keek zag ik mijn klasgenoot ook gapen,en we stopten ook op precies hetzelfde moment!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aanblik van een gaper kan bij jezelf inderdaad al snel een geeuw oproepen. Soms is het zelfs al genoeg om aan gapen te denken of erover te lezen. Waarom het zo aanstekelijk werkt, weet niemand precies. Maar er zijn wel 2 aannemelijke theorieën over de "besmettelijkhied" van gapen. Volgens de meest populaire verklaring wordt een geeuw ingezet wanneer we behoefte hebben aan meer zuurstof. Wanneer we een ander zien gapen, krijgen we onbewust een signaal dat de toevoer van frisse lucht mogelijk niet optimaal is. Niemand wil een tekort aan zuurstof hebben, dus reageren we door ook te geeuwen. De 2de, evolutionaire theorie ziet gapen als een soort lichaamstaal. Het is dan een manier om de groep waartoe we behoren, ervan te overtuigen dat het tijd is om te gaan rusten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
empathie. het heeft daar mee te maken.
sommige psychologen beweren dat je autistisch bent als je niet mee gaapt als een ander het doet.