Kunnen deze lichamelijke/geestelijke klachten komen door concerta?

Helaas ben ik een beetje teruggevallen in m'n 'eetgestoorde' gedrag, gisteren en vandaag heb ik te veel gegeten wat weer komt doordat ik de weken ervoor veel te weinig at. Ik heb nu een gewicht wat gezond is, maar ik ben licht in m'n hoofd, koud, m'n haar valt uit en eb nergens zin in. Dit herken ik van de tijd dat ik ondergewicht had. drie weken geleden ben ik gestart met concerta en gebruik nu 27 mg, zou het kunnen dat ik me hierdoor lichamelijk en in m'n hoofd minder goed voel (somber, ontzettend moe)?
Kan je haar uit gaan vallen van heel onregelmatig eten en heel erg schommelen in gewicht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

jij hoort met deze klachten bij een arts thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan.
Haaruitval en moe zijn e.d. hoef je niet pas te krijgen wanneer je ondergewicht hebt.
Ook door te weinig eten, of niet gevarieerd genoeg eten, kun je haaruitval e.d. krijgen, omdat je dan voedingsstoffen te kort komt.
Je lichaam zal er dus op reageren wanneer jij te weinig of niet gevarieerd genoeg eet, ook al heb je een gezond gewicht.

Ik zou zeker even een huisarts bezoeken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Concerta heeft methylfenidaat als werkzame stof. (Dat is dezelfde als bij Ritalin.) Deze onderdrukt onder andere de eetlust. Daarnaast geeft het ook een verhoogde kans op (terugkerende) tics.
Naast deze verontrustende (mogelijke) bijwerkingen is een verandering in geestelijk/psychisch gevoelsleven ook (heel vaak) aanwezig. Hierdoor kun je depressie-achtige verschijnselen krijgen.

Neem het serieus en ga naar je arts terug met je klachten! Er zijn ook alternatieven voor methylfenidaat, die vast beter bij je passen.

Succes ermee! :-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor jou verontrustende bijwerkingen, bij mij is vermindering van eetlust wat minder erg... :-)
Persoonlijke noot: methylfenidaat had een zeer groot effect op mijn psychisch welzijn. Het contact met de wereld om mij heen leek waziger te worden en ik kwam in een zware depressie terecht. Hierdoor weet ik hoe gevaarlijk het kan zijn om dit middel te slikken, terwijl je je er niet wel bij voelt. Laat je niet wegsturen met 'je moet er nog aan wennen'!