Waarom is nagelbijten zo moeilijk af te leren?

Ik vind het een slechte gewoonte, en als ik er een tijd lang echt op let, dan doe ik het niet. Maar als ik mijn aandacht weer op andere dingen ga richten, dan heb ik zo al mijn nieuwe nagels weer afgebeten. Wat maakt het zo moeilijk om te stoppen met nagelbijten? Is het alleen omdat ik het zo half onbewust doe? Of heb ik er op de één of andere manier wat aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nagelbijten behoort samen met haren trekken, nagelriem verwijderen,huid pulken en krabben tot de familie van de zenuwtics. Mensen vertonen dit gedrag bij verveling of als ze erg nerveus zijn. Psychologen zien nagelbijten als een onschuldige vorm van "obsessief compulsief gedrag". Toch kunnen sommige nagelbijters zo opgaan in hun obsessie dat ze constant met ontstoken vingertoppen rondlopen. In de Verenigde Staten, waar veel onderzoek wordt gedaan naar nagelbijten, heet het Body Focused Repetitive Behaviors. Waarom mensen zichzelf beschadigen? In onderzoeken geven erge nagelbijters aan dat hun gekluif gewoon goed voelt en dat het ze troost biedt in moeilijke omstandigheden. Als het wordt behandeld, is dat vaak met gedragstherapie.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik doe het zelf ook, bijna onbewust. Als ik bijvoorbeeld in de auto terug naar huis zit.

Ik merk wel dat als ik "bytex" (goor spul) op mijn nagels doe, ik niet meer op mijn nagels bijt, ook niet onbewust! Dat is trouwens wel vreemd, ik doe het vaak onbewust, maar als dat spul erop zit, bijt ik niet op mijn nagels...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet ik wel, allebei de antwoorden zijn binnen de minuut gepost. No worries! ps: Feyenoord gaat zondag winnen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh, misschien heb je dan wel de naam ingepikt van een fervent psv supporter...
het is een populaire tic waar veel mensen aan meedoen, je hebt er niks aan. het is onhygienisch en het ziet er lelijk uit. bij de drogist kun je byte x kopen, het word gebruikt om kleine kinderen het duimen af te leren. super vies spul, dus mischien een tip?

Toegevoegd na 40 seconden:
niet nageaapt van mijn voorganger, maar iets later.. sorry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nagenbijten is lastig af te leren omdat je altijd je nagels bij je hebt en ook altijd je tanden bij je hebt. Die kan je niet thuis laten. Je zult dus puur op wilskracht het nagelbijten af moeten leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nagelbijten doe je i.d.d. onbewust, het is een gewoonte geworden, het gaat automatisch, het zit in je systeem. Het enige wat je eraan kan doen is er bewust van worden wanneer je nagelbijt. Hier kun je iets voor gaan gebruiken zodat je je er ook echt bewust van wordt. Hier heb je i.d.d. middeltjes voor. Van Byte-X weet ik dat het inderdaad smerig genoeg is om je er van bewust te worden. Ik heb mijn dochter uiteindelijk van het duimzuigen en vervolgens van het nagelbijten afgekregen m.b.v. Byte-X.
http://www.chefaro.nl/byte-x.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het goed dat het middel bij voorgangers geholpen heeft. maar hier helaas niet.
ik heb tot mijn 18e nagels gebeten. oma heeft op mijn 15e al eens 100 euro geboden als ik zou stoppen, en het werkte allemaal niet.
wat mij hielp was mijn vriendje van toen.
hij zat een keer verwalgt naar mij te kijken, ik vroeg lichterlijk geschrokken wat er was. hij riep gadverdamme, heb je enig idee hoe goor en kinderachtig dit eruit ziet..... uuhh nee dus. ik heb toen hele dure nagellak gekocht en erop gesmeerd. zo duur dat als je het in je mond nam je de euro's eraf voelde vliegen, dat en met zijn woorden in mijn achterhoofd hebben mij eraf geholpen.

nu word mij gemiddeld per week een keer of 5 gevraagd of het mijn eigen nagels zijn.. en ja daar ben ik trots op. ;-)

Toegevoegd na 54 seconden:
doordat het een tick is is het moeilijk af te leren. je moet jezelf aanleren dat het heel vies is elke keer als je een nagel naar je mond brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Suus. Zelf was ik jarenlang ook een "ervaren" nagelbijter! Zeker zal Bite-X kunnen helpen. De bedoeling ervan zal zijn dat je BEWUST wordt van het bijten! Zelf koos ik om 2 nagels te bedekken met een pleister. Na een aantal dgn. had ik hieronder weer kleine nagelrandjes. Vervolgens weer andere vingers "genomen" etc. Uiteindelijk zo trots op m'n nieuwe vingers dat ik niet meer hebt gebeten. Nogmaals, je moet zeker in het begin er bewust van zijn. Door bijv. de pleisters wordt je er aan herinnerd. Suc6!!!