Kan een botleeftijd zich inhalen?

Mijn botleeftijd was altijd 2 jaar jonger. Kan het zo zijn dat het zichzelf heeft ingehaald en dat ik gewoon weer een normale botleeftijd heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (2)

Je moet dat wel met een korreltje zout nemen.
Natuurlijk kan de kwaliteit van je botten achteruit gaan en je inhalen, zoals jij dat noemt. Mensen die slecht eten, weinig bewegen enz. doen hun botten te kort en de botaanwas zal dan achteruitgaan. Je kunt door gezond leven, goed eten en veel bewegen een grote invloed hebben op de kwaliteit, maar er zijn mensen met de natuurlijke aanleg voor slechte botten en mensen met een tot op hoge leeftijd sterk skelet.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groei je meer als je beweegt?
Ivana
12 jaar geleden
Nee, je lengte staat van te voren vast. Door mer te bewegen krijg je wel sterkere botten en meer spiermassa. Kortom, je blijft gezonder.
Je toekomstige lengte hangt van je genen af. Dat is een erfeniskwestie. Wat wel kan is, dat je spieren zo zwak zijn door ondervoeding en gebrek aan beweging, door ziekte of zo, dat je lengte niet gehaald kan worden. Dat is natuurlijk geen normaal proces.
Bij gezonde voeding en beweging en een goede houding (rechtop lopen) zal natuurlijk je lengte mooier tot zijn recht komen.
Ja, dat kan zeker. Bijvoorbeeld door hormonale invloeden. De botleeftijd wordt gebruikt om te bepalen of je lengte (met name) nog veel zal (kunnen) toenemen. Als je een 2 jaar 'jongere' botleeftijd hebt, betekent dit dat je nog 2 jaar 'extra' groei 'tegoed' hebt. Dat kan een troost zijn als je nog klein van stuk bent (je zult dus nog 2 jaar 'extra' kunnen groeien). Kennelijk is je botleeftijd nu gelijk aan je kalenderleeftijd, wat simpelweg betekent dat je groei "in lijn loopt" met de meeste andere kinderen van jouw leeftijd.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan het ook zijn dat het nog steeds achterloopt en dan ineens op 17-jarige leeftijd zich inhaalt? En kan je ook een late groeispurt krijgen, terwijl de beharing al rond de 15-jarige leeftijd is begonnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, volgens mij kan dat totdat je bot volledig is uitgerijpt, dus dat kan bij 17 jaar zeker nog.
Je tweede vraag; ja, kan zeker, hoeft niet hand-in-hand te gaan met elkaar.
P.S. sorry voor wat late antwoord