Is het bijzonder als je bloedgroep O neg hebt?

ben je dan minder vatbaar voor ziektes en zo?
er stond elders dat je dan antistoffen hebt gevormd.
kan iemand dat uitleggen? ik ken iemand die nóóit klachten heeft elke dag springlevend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/rhesus-neg-pos-ivm-zwangerschap.181212

Antwoorden (4)

+ je bent een universele donor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankuwel Boezerooij
Volgens wikipedia komt bloedgroep 0- (nul negatief, niet O) in Nederland voor bij 7,5% van de mensen.
De meeste mensen hebben 0+ of A+.
B- en AB- komen het minst voor, dus het is volgens mij niet heel bijzonder als je 0- heb.

Wat het verder betekent weet ik niet.
12 jaar geleden
Als je bloedgroep O hebt, wil dat zeggen dat de antistoffen A en B hebt. Da betekent niet dat je dan minder vatbaar bent voor ziektes, maar dat je bloed zowel bloedgroep A, B als AB afstoot. Daardoor kunnen alleen mensen die ook bloedgroep O hebben jouw bloeddonor worden. Maar jij
Kunt wél aan alle bloedgroepen geven, omdat je bloed geen A of B heeft, waardoor de antistoffen A en B van andere bloedgroepen niet zullen reageren op jouw bloed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar om op je directe vraag te antwoorden:
het heeft geen enkele invloed op ontvankelijkheid ('de kans op') voor ziekte(s) o.i.d., je hoeft je dus niet ongerust te maken. ;)

Er lijkt sprake dat afkomst (bijv. land van oorsprong) wel invloed heeft. In Polen hebben veel mensen AB, in Nederland bijna 'niemand'.
De aanduiding neg./pos. slaat trouwens op de rhesusfactor.