Na welke dosis spreekt men van een overdosis?

En dan vooral met vloeibaren producten. En na welke dosis overleefd een mens het niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek eens op google "LD50 waardens" dat zijn de waarden die je per kilo lichaamsgewicht kunt nemen. Succes

Het beste antwoord

Als het over medicatie gaat: wanneer er bijvoorbeeld op de verpakking staat "maximaal 10 ml" en je neemt 20 ml, dan is het al een overdosis. Maar het ligt eraan per product wanneer je eraan kunt overlijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als het gaat om vloeibaren producten zoals bleek/schoonmaak middellen en/of ammonia enz?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is per product verschillend. Van de ene stof/product kan je 10 ml innemen en is dat de max, van de andere is het al bij 1/10e van 10 ml.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is denk ik vrij snel al gevaarlijk. Dan moet je ook onmiddellijk naar het ziekenhuis gaan.

Andere antwoorden (3)

Men spreekt van een overdosis als je de geadviseerde dosering overschrijdt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een overdosis is is wanneer men de aanbevolen hoeveelheid overschreidt. Wanneer een mens het niet overleeft is afhankelijk van welke stof het is, en fysieke kenmerken van de persoon zoals lengte, geslacht en gewicht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de toxicologie ( studie van giftige stoffen)
zei Theophrastus Bombastus von Hohenheim al in de 15de eeuw dat "de dosis het vergif maakt".

Het ligt er dus aan om welk middel het gaat om te kunnen zeggen bij welke dosis iets giftig is op niet.

Bij een 'overdosis' kan zelf normaal water als giftig zijn. Waar dit punt ligt, is variabel tussen mensen. En het ligt aan een hoop andere factoren, als je leeftijd, geslacht, algemene gezondheid enzovoort.