Wat zegt zo'n handje over de persoon?

Sommige mensen geven je een hand waarbij ze je middenhandsbeentjes kraken. Weer anderen geven je een echt 'lijken' handje. Zo ééntje die slap en dood lijkt. Kan je daaruit het type mens opmaken?
Weten ze van hun zelf ook dat ze dat hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
iemand met reuma zal je niet snel een krachtige hand geven, omdat ie dan verrekt van de pijn
Amadea
12 jaar geleden
Nee, daar mag je geen conclusies uit trekken.

Het beste antwoord

Ik heb een site gevonden waarop het staat uitgelegd:

"55% van onze communicatie bestaat uit lichaamstaal. Wat dus een simpele handdruk lijkt, heeft meer inhoud dan je denkt. Frank van Marwijk is sociotherapeut en directeur van Bodycom Lichaamstaal, een training– en adviesbureau over lichaamstaal en non-verbale communicatie. Volgens hem kun je aan de manier waarop iemand je een hand geeft, merken of de persoon gespannen, dan wel dominant is. Van Marwijk deelt de handdruk op in vier verschillende soorten.

- Hand bovenaan
Door je hand zo te draaien dat deze boven ligt, dus met de palm naar beneden, maak je duidelijk dat jij de leiding wilt nemen. Vaak gebeurt het ook dat mensen de hand van de ander naar beneden duwen omdat ze een stevigere handdruk willen geven, maar vergeten ze dat dit dominant overkomt.

Geef je een hand met een ongebogen en stijve arm? Dan probeer je waarschijnlijk de andere persoon buiten je intieme zone te houden en kom je dominant over.

Ook door de hand naar je toe te trekken, geef je blijk van een machtsverschil. Als deze vorm van handdruk gepaard gaat met een vriendelijke blik, dan laat je uitschijnen dat de ander je na aan het hart ligt en je de persoon het liefst zo dicht mogelijk bij je wilt hebben.

Als je hand onderaan ligt, geef je de leiding aan de andere persoon. Het komt onderdanig over.

- Gelijkwaardig
Als mensen je vragen hoe je een handdruk geeft, denk je waarschijnlijk dat je deze vorm toepast. Handen in dezelfde positie wilt zeggen dat iedereen zich gelijk voelt. Hier is dus geen machtsverschil.

- Met 2 handen
Vaak ga je mensen met één hand begroeten, maar het kan ook zijn dat je gebruik maakt van beide handen. Die tweede hand kun je op de bovenste hand, pols, onder- of bovenarm of op de schouder leggen. Vaak wordt dit door vrienden onder elkaar of door politici gebruikt. Je kunt er meer gevoel in leggen en het is een manier om een betrouwbare en eerlijke indruk te maken. Let wel op bij wie je het gebruikt, want met deze handdruk dring je binnen in de intieme zone van de handontvanger en kan je opdringerig overkomen. Geef dus nooit op deze manier een hand aan je baas."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat mensen die hard een hand schudden meer zelfvertrouwen hebben en minder verlegen zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso het zelfvertrouwen van een persoon. Een stevige handdruk krijg je vaak van iemand met veel zelfvertrouwen en iemand die bijvoorbeeld zenuwachtig is een minder stevige handdruk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, had bovenstaande reactie niet gezien voordat ik mijn bericht typte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag en ja, ik denk dat je er het één en ander aan kunt afleiden, echter..... de hand alleen zegt niet alles.

Mensen met een stevige handdruk zijn óf vol zelfvertrouwen óf (en dat is het ook heel vaak) heel uitgelaten of enthousiast.

Dat laatste uit zich dan ook wel doordat ze je arm er zowat "af zwengelen" .

Handbeentjes kraken is overdreven gedrag, volgens mij zijn dat mensen die twijfelen of hun handruk wel stevig genoeg is.

Mensen met een "slappe" handruk zie ik ook in verschillende soorten. Mensen die heel verlegen zijn doen dat maar mensen die zich totaal niet voor jou interesseren OOK. Als je goed naar de rest van hun lichaamstaal kijkt kun je vaak wel zien welke van de twee het is.

En een enkele keer geeft een daadkrachtig uitziend, vlot type zo'n koud, nat slap handje, dan snap ik het ook even niet meer.
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie profiel foto, mag ik hem ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die van mij?