Wat is precies het verschil tussen Overspannen en Burn-Out?

Behalve dan dat Burn-Out werkgerelateerd is en overspannen meer over prive zaken gaat

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

burnout heeft dan wel te maken met een hoge werkdruk (beter gezegd: de mate waarin iemand het als hoog ervaart, dit is namelijk voor iedere persoon anders) maar het daadwerkelijk 'ontwikkelen' van een burnout is afhankelijk van veel meer factoren. Tot de top 5 behoren oa: nieuwe baan, verhuizing, verbroken relatie. Meer werkgerelateerd is: hoge taakeisen gecombineerd met weinig regelmogelijkheden

overspannen is meer van tijdelijke aard, burnoutklachten houden vaak langer aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Overspannen zijn is een milde vorm van een burn-out hebben. Andersom is een burn-out een extreme vorm van overspanning.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
burnout en overspannen lijken erg op elkaar alleen het bijkomen uit een burnout neemt veel meer tijd. Achter burnout zitten vaak negatieve stress factoren terwijl dat bij overspannen vaa niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je kan een burn-out herkennnen aan de geur en de rook (waar rook is, is vuur)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Overspannen en Burn-out zijn uiteindelijk woorden die in het dagelijks leven worden gebruikt om aan te geven dat het niet meer gaat. Meestal bedoel je hier niet mee dat iemand depressief is of psychotisch maar meer dat mensen het (even) niet lukt om om te gaan met het leven, of dat nu privé of op het werk is. Professor Kahn in Utrecht heeft het dan over " lijden aan het leven". Om dit op te lossen moeten mensen hun eigen keuzes in het leven opnieuw overwegen of andere strategiën bedenken om het leven te handle-en. Natuurlijk is het wel zo, dat de druk in het leven ook bepaald wordt door de druk van de samenleving en eventueel door onderliggende echte psychiatrische ziekten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is eigenlijk hetzelfde. Maar burn-out klinkt moderner en nieuwer.
Bovendien hebben mensen de neiging dit soort termen te snel te gebruiken. Dan wordt er weer een nieuwe naam bedacht. Net zoals veel mensen zeggen als ze "depressief" zijn als ze zich 3 dagen slecht voelen. Een echte Depressie is nog steeds ernstig, maar er moet een nieuwe naam voor komen.