Krijg je ergere acne door blootstelling aan de zon?

Ik ben twee weken terug van vakantie en ben daar flink bruin geworden. Mijn huid was een stuk beter, nog steeds acne maar niet zoals voorheen. Nu na twee weken terug te zijn met bijna geen zon zit mijn huid onder de puisten. En voelt ook veel vetter aan.

Komt dit nou door de zon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Doordat je huid zoveel wordt blootgesteld aan de zon droogt het je acne uit en zal dit tijdelijk minderen omdat je zo alles uitdroogt en als het ware de huid een beetje kapot maakt. Na je vakantie zal je dus inderdaad minder last ervan hebben, een mooi kleurtje en denken dat het minder is geworden maar noujuist door een tijdelijke heftige blootstelling aan de zon maakt het erger omdat je heel je huid uit droogt en het vochtgehalte in je huid dermate laag is. Hierdoor reageert je huid er weer op door heel veel vocht aan te maken waardoor het nu zo vet is en het nu dus weer sterker terug zal komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat je huid nu veel vetter is komt door een gebrek aan zon. Mijn huidarts zei vroeger al, dat ik het beste in de zomervakantie naar een zonnig land kon gaan, maar helaas is de verbetering dan vaak tijdelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat komt zeker niet door de zon, de zon heeft juist een goede invloed op acne doordat de huid daardoor uitdroogt en daarmee de puisten.

Juist doordat je weer terug bent en minder zon dan op vakantie kreeg is de acne weer teruggekomen.

Maar het kan ook dat je gewoon een periode hebt waarin je zonder dat je precies kunt zeggen waardoor het komt meer talg produceert.

Gewoon je huid goed blijven verzorgen met de middeltjes die je normaal gesproken gebruikt. Vooral voorkomen dat je te vette middelen op je huid smeert en of te vette voeding gebruikt.
Ceeve
12 jaar geleden
Ik heb er zelf geen ervaring mee. maar is het misschien een optie om zo nu en dan naar de zonnebank te gaan? Aantal voordelen...je kunt lekker relaxen. je acne wordt minder. en je krijgt een lekker kleurtje! niet te vaak natuurlijk alles met mate he!