Krijg je echt een bloedneus van teveel zout eten?

Hallo allemaal,
Ik heb heel vaak een bloedneus, en als ik dan iets zoutigs eet dan zeggen mijn ouders dat ik dat beter niet kan doen omdat je dan sneller een bloedneus krijgt. Is dat echt waar. Ik weet dat ik naar de dokter moet omdat ik vaak een bloedneus heb, maar.........ik ben een beentje bang voor de dokter.......

Alvast bedankt.

ImationCret

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Dat klopt klopt. Zout heeft een verhoogde osmotische werking, dat wil zeggen dat het water aantrekt. In haarvaten betekent dat ook dat het vocht vanuit de cellen in de haarvaten komen.
Daardoor komt er meer kracht op de haarvaten, waardoor de kans groter is dat een haarvat knapt. Dit wil echter niet zeggen dat je dus maar geen zout moet binnen krijgen. Want zout is namelijk zeer belangrijk.

voor meer informatie over osmose of om te lezen waarom zout belangrijk voor je is zie bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan, zout verhoogd je bloeddruk en dan kunnen de kleine bloedvaatjes in je neus eerder knappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord + van mij