Hoofd stilhouden na ongeluk of niet?

Stel: ik zit op de fiets en zie dat er een ongeluk gebeurt / dat er iemand aangereden wordt. Natuurlijk ga ik kijken of ik kan helpen.

Als iemand aangeeft last te hebben van zijn nek of rug, mag ik dan diegene zijn hoofd stilhouden? Dit zie je ambulancepersoneel ook altijd doen. Ik heb zelf geen enige ervaring met EHBO.

Is het stilhouden van het hoofd door mij verstandig tot de hulpdiensten komen of is dit af te raden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Het is verstandig het hoofd te fixeren in zo'n geval, vooropgesteld,dat je weet hoe dat moet.
Juist omdat je aangeeft geen ervaring er mee te hebben, zou ik terughoudend zijn in deze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Stilhouden tot de hulpdiensten komen, omdat je anders mogelijk nog meer problemen krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stilhouden moet je alleen doen als je weet hoe, het belangrijkste is bij de persoon blijven en hem rustig houden tot er professionele hulp is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een slachtoffer kan praten is het belangrijk te vragen naar klachten.
Gaat er een ambulance komen dan kan je het advies geven om het hoofd niet te bewegen en blijf dan vooral rustig praten met het slachtoffer om deze rustig en scherp te houden.
Hier kan je soms mee voorkomen dat iemand knock-out gaat.
Het vasthouden van een hoofd kan goed als je erbij kan en weet hoe je een hoofd enigszins moet fixeren. Veel mensen hebben nl de neiging de handen te strak rondom de keel te zetten wat paniek bij het slachtoffer kan geven.
Als er een ambulance gaat komen is het heel goed om een patient rustig te houden en daar waar nodig te fixeren, laat de GGD maar beslissen wat er verder moet gaan gebeuren.

Je wint heel veel bij een rustige patient.

Kijk eens in de linken daar staan een aantal fixatie manieren omschreven en nog veel belangrijker in de 2e link staat waar je allemaal op moet letten vwb de luchtwegen,ademhaling en circulatie.
Deze drie zaken (ABC) moeten eerst gecontroleerd worden voordat je met andere handelingen verder gaat.
Waarom niet een ehbo cursus volgen (3e link)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen EHBO kent is het verstandig om het hoofd van het slachtoffer niet aan te raken. Je weet tenslotte niet of er verwondingen zijn aan het hoofd of de nek. Een helm van een bromfietser of motorrijder mag je ook niet van het hoofd halen. Laten drinken doe je ook best niet, zelfs niet als het slachtoffer er om vraagt.

De enige reden dat je een slachtoffer mag verplaatsen is als er brandgevaar is. Dan moet je hem wel verplaatsen, met het risico dat je verwondingen erger maakt. Maar dan kan je niet anders.

Heel dringende hulp in geval van ademnood of hevige bloeding kan misschien wel het leven van het slachtoffer redden. Dan kan/moet je wel een aantal zaken doen als leek. Lees meer:

http://www.gratisrijbewijsonline.be/ongevalwet2.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als iemand zegt dat hij last heeft van zijn nek rug of hoofd gewoon afblijven, als iemand kotsneigingen heeft dan is het zaak dat hij niet stikt dan doe je een stabiele zijligging, maar alleen als iemand dat aangeeft, maar liever wachten tot de ambulance er is, dus het mag wel mits
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt geen ervaring met EHBO, dus het beste dat je kunt doen is: van die persoon afblijven.
Ben je bang dat iemand mogelijk nekletsel heeft, dan zou je diegene kunnen vragen om naar een vast punt te blijven kijken en niet te bewegen.
Intussen waarschuw je 112, probeer je het slachtoffer gerust te stellen, kun je eventueel vragen naar wat er gebeurd is en of diegene kan beschrijven waar z/hij pijn heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grootste gevaar bij een ongevalsslachtoffer is manipulatie. Fixeren is altijd goed als het slachtoffer goed kan ademen. Het fixeren van een hoofd is zo moelijk niet. Hou gewoon met twee handen het hoofd vast en als je ook nog wilt communiceren, hou er dan rekening mee dat je de oren niet bedekt. De meeste mensen kunnen namelijk niet liplezen, laat staan ondersteboven als je aan het hoofdeinde van een liggend persoon zit.