Waar wordt bloed mee vervangen na sterfte?

Als mensen sterven wordt toch al het bloed uit het lichaam vervangen met ander vloeistof? Waarom doen ze dat? Waar wordt het mee vervangen en waarom?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik begrijp dat dit niet bij elk lichaam gebeurt, maar bij lichamen die wel geconserveerd worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Amadea
12 jaar geleden
Alleen mensen die geconserveerd worden (koninklijk huis, paus enzo), normale stervelingen heus niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het bloed wordt bij een normaal sterfgeval niet vervangen.

Het beste antwoord

Bloed wordt in principe niet vervangen (behalve in sommige gevallen van balsemen). Bloed stolt, zoals een wondje. Je kunt dus zeggen dat al het bloed in je aderen een korstje is geworden.

Als bij balsemen ook besloten wordt het bloed te vervangen, dan is dat met formaline; een oplossing van formaldehyde in water. Formaldehyde wordt ook gebruikt voor onder andere spaanplaten, MDF, UF-isolatie en textiel (kleding, gordijnen en vitrages). Vroeger werd het als conserveermiddel gebruikt in diverse cosmetica,

Toegevoegd na 5 minuten:
Je vraagt ook waarom ze dat doen. Dit kan worden toegepast om het lichaam langer toonbaar te houden ten behoeve van een uitvaartceremonie; of indien de overledene bijgezet dient te worden, zoals geestelijken of leden van het Koninklijk Huis. Een lichaam zal vaak ook gebalsemd moeten worden wanneer het naar een ander land vervoerd wordt.

Balsemen is in Nederland voorbehouden voor leden van het Koninklijk Huis, hoewel ook lichamen gebalsemd worden die naar het buitenland gaan, zoals Pim Fortuyn. Koningin Wilhelmina daarentegen wenste niet gebalsemd te worden en als ik me goed herinner is prins Claus slechts gedeeltelijk gebalsemd en is het bloed niet vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij het balsemen wordt een oplossing van formaldehyde toegevoegd aan het lichaam, een soort van bewaarmiddel zeg maar. Het bloed en de organen worden tegenwoordig niet verwijderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloed heeft niet alleen zuurstof nodig om te stollen, wel calcium en een hele resem andere stoffen. Bloed stolt om 2 redenen, die we in vaktaal de intrinsieke en de extrinsieke weg noemen. Ofwel stolt bloed omdat een vaatwand scheurt en de bloedplaatjes en de cellen van de vaatwand elkaar activeren, ofwel omdat bloed in aanraking komt met een vreemd voorwerp (glas, buizen van plastic...). Bloed kan ook stollen in de voorkamer van het rechterhart bij bepaalde ritmestoornissen. Of mensen die weinig bewegen (lang zitten, been in gips...) kunnen een stolsel maken in het been (of ergens anders). Bij doodzieke mensen wordt ook het bloed heel ziek, waardoor het begint te stollen overal in het lichaam. Door het op gebruiken van de stollingsfactoren en de plaatjes, begint men ondanks de veralgemeende stolling tegelijk overal te bloeden.

Als je sterft, wordt je bloed uiteraard niet meer van zuurstof voorzien, waardoor het donker wordt. Bloed bestaat uit bloedwater (plasma) met daarin cellen: die cellen tollen holder de bolder rond mee met de pompende bloedstroom. Als de bloedstroom stopt, bezinken de cellen: er ontstaat een afscheiding tussen de cellen en het plasma (bloedwater). Omdat het bloed in vaten 'liep', zakt het volgens de zwaartekracht naar beneden na de dood. Dit zijn de lijkvlekken (paarse vlekken) die je ziet op de laagste delen van het lichaam van een dode.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bloed wordt niet vervangen door een normaal persoon.