Jazeker. Maar de verdeling van vet over het lichaam is bij vrouwen doorgaans wat anders. Vet hoopt zich op andere plekken op ivm een man.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In verbinding met? Bedoelde je in tegenstelling tot?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In vergelijking met...
Waarom krijgen vrouwen geen bierbuik?
Bij mij begint mijn buik aardig op te zwellen, maar mijn vriendin heeft nergens last van. Waarom krijgen vrouwen eigenlijk geen bierbuik en mannen wel? – Mark
Laten we beginnen bij de term bierbuik. Die impliceert dat je een buikje krijgt specifiek van het drinken van bier. Niet voor niets heet het ook wel een ‘toogzweer’. Alleen is er totaal geen wetenschappelijk bewijs dat het drinken van bier leidt tot een specifiek vetpatroon op je lichaam.
Bier is uiteraard wel calorierijk, dus als je er veel van drinkt, wordt je dik – of je nu man of vrouw bent. Dat geldt ook voor allerlei andere voedingsmiddelen: ieder pondje gaat door het mondje. Vooral mannen met een vaste relatie worden dikker, zo blijkt uit onderzoek, ze hebben de buit al binnen.
Vrouwen slaan vet vooral op rond heupen, benen en armen. Evolutionair biologen denken dat die plekken het makkelijkst zijn in verband met de baarmoeder. Vrouwen kunnen de voorraden daar snel aanspreken voor een ongeboren kind.
Bij mannen hoopt vet zich op in de buurt van het buikvlies. Mannenvet ligt ook vaak dieper, onder de laag spieren en rond de ingewanden. Dat is de reden dat een bierbuik hard aanvoelt, het zijn de spieren die door het vet naar buiten worden gedrukt. Deze plek is ook strategisch gekozen, het spijsverteringskanaal kan het vet op die manier snel aanspreken als het nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtige poster raamklaza, maar aan het model van de buik te oordelen dient de oorzaak van dit buikje volgens mij elders gezocht te worden. En dan zou ze beter mineraalwater drinken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik zou ook zeggen dat ze de benen open heeft gehad en niet de mond voor het bier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Alcoholvrij bier' staat er dan ook op die poster. Maar een +1 voor het verhaal. Komt deels overeen met het mijn maar ze vullen elkaar aan, dunkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ging uiteraard om het verhaal. De foto was om de aandacht te trekken.
Bij een vrouw hoopt het vet zich meer op rond de taille, dus die krijgt meer een "tonnetjesfiguur" terwijl bij een man de buik naar voren gaat puilen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een vrouwelijk lichaam heeft een andere bouw dan een mannelijk lichaam heeft. Vrouwen hebben over de organen in hun buik een zogeheten vetschort. En de heupen zijn naar verhouding breder. Daarom zal bij het binnenkrijgen van meer calorieën dan nodig zijn niet alleen de buik uitdijen maar het hele lijf.
Amadea
12 jaar geleden
Het antwoord luidt beide:
Dus nee en ja.
Nee want bij mijn weten noemen ze zo'n buik alleen bij mannen zo.
Ja, als je veel bier drinkt krijg je vanzelf een enorme hangbuik en misschien wordt je vriendin daardoor wel de eerste vrouw die ook een bierbuik krijgt.
Ceeve
12 jaar geleden
Dat je van bier een bierbuik krijgt is een fabel maar het antwoord is toch 'ja, het is mogelijk'. Zo'n buik komt door overgewicht en dat ontstaat weer door meer calorieën naar binnen te werken dan je verbrandt en of dat nu met bier gebeurt of met andere voedingsmiddelen maakt in principe niet uit. Je kan net zo goed zeggen dat iemand een broodbuik heeft als hij veel brood eet maar het gaat natuurlijk altijd om een verkeerde energiebalans.

Bij mannen (en bij vrouwen na de overgang) lokaliseert overgewicht zich vooral rond de navel. Bij vrouwen vindt de meeste vetopslag plaats op heupen, dijen en billen. Over het algemeen wordt vetopslag rond de navel gezien als bijzonder onwenselijk omdat die bijna altijd gepaard gaat met het ontstaan van inwendig vetweefsel in de buikholte. Die is weer medeverantwoordelijk voor de hele mallemolen van diabetes, hart- en vaatziekten en de ontwikkeling van nog meer overgewicht.