Waarom vragen mensen als je schrikt bijv als er opeens iemand voor je staat van,heb je een slecht geweten? Wat houdt dat precies in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (3)

Iemand die bang is om betrapt te worden, schrikt veel erger dan iemand die zich van geen kwaad bewust is. Als je je van geen kwaad bewust bent, heb je geen slecht geweten, of te wel je heb niet verkeerds uit gevreten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mens heeft een zeer beperkte visie (ogen).
Zijn ogen kunnen eigelijk maat 1 punt goed zien en met de rest van onze visie kunnen we hooguit wat contouren zien en bewegingen.

Wat we in onze hersenen doen is een plaatje van onze omgeving "schilderen". Feitelijk 'kwispelen' we voortdurend met onze ogen om dit plaatje constant bij te werken.
Dit plaatje (beeld) vervaagd dus constant.

Wanneer we een tijdje niet naar een plek in onze omgeving kijken, werpen we er (onbewust) een korte blik op om het plaatje weer compleet te maken. Hetzelfde doen we als we in de rand van ons blikveld een beweging waarnemen.

Wanneer wij ergens mee bezig zijn er er INEENS iemand voor je staat, hebben onze hersenen er veel moeite mee om dat ineens te 'updaten'. Dat resulteert in een schrik ervaring.

Het heftiger schrikken wanneer we al bang zijn komt dan waarschijnlijk omdat we ons specifiek focussen op de mogelijkheid dat iets íneens'er kan zijn. Dit maakt je gevoeliger.
12 jaar geleden
Het is een klassiek voorbeeld. Je denkt dat je alleen bent en ineens staat er iemand achter je. Je schrikt je kapot. "Slecht geweten", wordt er dan altijd gezegd. De opmerking ‘slecht geweten hebben?’ is vrijwel altijd bedoeld als een geintje, om iemand te sarren dat hij niet helemaal zuiver op de graad zou zijn. Als je namelijk niets te verbergen hebt, schrik je niet zo gauw.