Waarom zijn sociale contacten belangrijk voor een mens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat ze belangrijk zijn? Je doet een veronderstelling, wie zegt dat het klopt? Waar is je bron waarin dit staat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus 1 voor beide reacties. Ik heb deze veronderstelling genomen uit eigen ervaring. En dan bedoel ik niet dat ik sociale contacten belangrijk vind maar veel mensen om mij heen wel.(zij kunnen geen antwoord geven waarom wel of niet.)

Het beste antwoord

Er zijn heel veel situaties waarin sociale contacten van belang kunnen blijken. Ik noem mijn persoonlijke top 5!

1. Om ideeën te spiegelen aan die van anderen.
Ben je geïnteresseerd in de wereld om je heen, dan ontwikkel je daarover bepaalde ideeën en meningen. Die kun je voor jezelf houden en in je hoofd verder laten rijpen, maar je kunt ze ook met anderen delen. Vaak kom je dan tot nieuwe inzichten, of zie je waar je eigen gedachten spaak liepen.

2. Om je emotioneel goed te ontwikkelen.
Vaak ontwikkel je als mens bepaalde manieren om om te gaan met het leven dat je hebt gekregen. Daar zitten effectieve en minder effectieve strategieën tussen. Wil je je emotioneel goed ontwikkelen, dan kan dat in je eentje. Maar het gaat vaak stukken sneller met de inzichten van anderen erbij.

3. Om je te ontspannen.
Een avondje met een lekker wijntje, een goeie pot scrabble, en een lekker gesprek, of een goeie kroegboom? Het haalt je uit de sleur en maakt je vrolijk!

4. Om erachter te komen dat je best leuk bent.
Je kunt nog zo leuk kunnen schrijven, of tekenen, of goed zijn in je werk... Als je sociaal doet, kom je er achter wat daarnaast je kwaliteiten zijn. Dat je goed kunt luisteren. Of dat je grappig bent. Of dat heel soms iets heel slims zegt. Dat is goed voor je zelfvertrouwen.

5. Om kansen te creëren.
Als je geïnteresseerd bent in wat mensen doen, dan kom je er vanzelf achter waar jullie raakvlakken en kansen liggen. Kansen voor een leuke samenwerking, een leuke vriendschap, een leuke relatie, of een leuke one night stand bijvoorbeeld!

Sociale contacten hoeven helemaal geen goeie vrienden te zijn. Misschien zijn het je collega's, of heb je genoeg aan een warme familie, of je gezin, of de buurvrouw, of je psycholoog. En misschien vind je het wel enórm lekker in je eentje. Dat kan natuurlijk ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mensen zijn sociale dieren, met een maatschappij. Sociale contacten zijn nodig om je zelf te kunnen uiten, meten, een plek te geven, en gewoon contact te kunnen hebben.

Zonder menselijk contact zou je stukje bij beetje doordraaien, denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We willen geen kluisternaars worden, je hebt n sociaal betwerk om je heen nodig wil je terug kunnen vallen op "hulp"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de mens is nu eenmaal een sociaal wezen.
Een groepsdier, een kuddedier.

Dat zit in onze genen, zo zijn wij geprogrammeerd.
Een mens zou zich niet kunnen ontwikkelen zonder de sociale interactie met andere mensen.

Je kan een mens dan ook vaak pas echt begrijpen als je iets weet van zijn/haar sociale omgeving.

Nu moeten we dat ook weer niet al te strikt nemen.

Een mens heeft geen ....tig vrienden nodig.
Als je oud genoeg bent, een persoonlijkheid hebt ontwikkeld, kun je heel tevreden zijn met jezelf en met weinig sociale contacten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat bij goeie vrienden,collega's en een goeie familierelatie er een uitwisseling plaats vind van goeie positieve energie over en weer, wat heel erg gezond is.
Als al je sociale contacten bestaan uit negatievelingen, cynisten en dergelijke dan zijn die sociale contacten helemaal niet belangrijk, en zelfs heel erg schadelijk omdat ze je jouw positieve energie aannemen en er niks voor terruggeven.