Waarom lijken mannen vaak een niet zo actief korte termijn geheugen te hebben?

Ik bedoel het volgende: vraag een man bijv. wie er in 1972 landskampioen voetballen werd en ze noemen zo de club, de eindstand, wie er scoorde en vanaf hoeveel meter.. :-0
Maar hij een emailadres of telefoonnummer aan je vraagt en dat wil opschrijven moet je het ooit 3/4 keer herhalen voor hij het helemaal heeft...of hij gaat met je boodschappen doen, vraagt wat hij voor je moet halen, je legt hem uit wat en waar ie het kan vinden en hij komt met het verkeerde terug..hij was vergeten wat je ook alweer precies zei..
Hij gaat een emailbericht maken..wil een leesbevestiging, vraagt jou hoe dat moet en vraagt het de volgende paar keer weer aan je..
Ik bedoel het niet denigrerend hoor.. mannen zijn op ander gebieden vaak weer sterker dan vrouwen maar de laatste tijd valt het me in mijn omgeving vaak op..en vraag me af wat daar de reden van kan zijn..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant leesvoer: http://www.exo.science.ru.nl/bronnen/biologie/korte_termijn.html

Het beste antwoord

Dit heeft niets te maken met lange termijn geheugen en korte termijn geheugen, maar alles met selectief geheugen.
Mensen onthouden bepaalde dingen waar ze in geïnteresseerd zijn, of waar ze goed in zijn, soms ook onbewust, of als ze dat niet willen.
Ik weet bijv. helaas van bijna iedereen uit mijn straat de autonummerborden uit mijn hoofd (ja belachelijk, ik weet het, maar 1x gezien blijft het in mijn geheugen), maar heb moeite met het onthouden van dingen die anderen mij vertellen. Bijv. een vriendin vertelt mij dat haar zoon dan en dan een operatie moet ondergaan. Als ik het niet opschrijf vergeet ik de dag erna even te bellen hoe het is gegaan.
volgens mij hangt het ervan af op welk gebied je hersenen het best functioneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zijn vaak dingen waar je interesse in hebt die je goed doet,en goed onthoud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet zozeer mannen-eigen alswel mensen-eigen. Als iets ons net niet voldoende interesseert of we hebben daar onze aandacht niet helemaal voldoende bij, vergeten we het net zo snel weer.

Als je aan een vrouw vraagt wie er in 1972 landskampioen voetballen werd, zal ze dat vermoedelijk niet weten. Maar in welk jaar haar ouders zijn getrouwd waarschijnlijk wel. Wanneer je een vrouw vraagt wie er gisteren een belangrijke voetbalwedstrijd heeft gewonnen, weet ze het vermoedelijk ook niet. Maar vast nog wel wie er in de finale stond van Popstars (als ze daar naar kijkt dan ; er zijn ook vrouwen die zich voor dergelijke programma's niet interesseren).

Zo vergeet ik ook nooit iets met de boodschappen als ik het zelf nodig heb. Maar als ik iets voor mijn man moet meenemen dat ik zelf niet gebruik, vergeet ik het gerust tig keer, hoor. En vice versa.

Wat je opslaat in je lange termijn geheugen heeft alles te maken met de interesse in en de impact van het feit. Een gemiddelde vrouw weet ook vast haar boodschappen van vorige week niet meer. En de ene mens is sterker in het onthouden van trivialiteiten van de ander, maar dat is niet sexe-gebonden.

En hoeveel vrouwen weten na één keer hoe je een leesbevestiging moet vragen als ze het bijna nooit doen ? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets aan toe te voegen +1