Leven zonder een bepaald enzym ?

Hallo,
Mijn broer die een maand na zijn geboorte is overleden miste een enzym. Hij kon hierdoor niet leven, Dit is 21 jaar geleden. Is er op dit moment wel iets mogelijk dat kan leven zonder een enzym. Mijn broer was op dat moment de 6e baby met deze ziekte in heel de wereld (weet niet de precieze naam)

ImaBite.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder te weten welk enzym of welke ziekte wordt het wel heel moeilijk...

Het beste antwoord

Nee enzymen zijn nodig voor het verteren van voedsel. En zullen daarvoor ook altijd nodig zijn. Dat gebeurt vanaf het moment dat het voedsel, waar trouwens ook enzymen inzitten, vanuit de maag in de dunne darm komt. Vanaf dat moment worden er spijsverteringssappen aan het voedsel toegevoegd, bijv. vanuit de alvleesklier die bepaalde enzymen afscheidt.

Ook de darmwand scheidt enzymen af. Al die enzymen hebben zogenaamde receptoren, die helpen bij het zoeken naar een bepaald type voedingsmiddel om zich daaraan te binden. Zo zijn er bijv. enzymen voor ondermeer het afbreken van eiwitten, vetten enz.

Ontwikkelingen voor wat betreft nieuwe enzymen blijven edoorgaan. Zo is er door de Leidse Universiteit in 2006 een nieuw enzym ontdekt dat gluten kan afbreken.

Gluten komen voor in granen, tarwe en bloem, producten waaraan in het westerse dieet nauwelijks valt te ontkomen. Zodoende is dit natuurlijk een heel belangrijke ontdekking.

Ik kan de url denk ik niet vinden, dus als de video niet werkt kun je die vinden (er staat een heel mooi videofilmpje op de site) over wat enzymen doen in het spijsverteringssysteem.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ja het werkt, ik heb het net gecontroleerd, een heel leerzaam filmpje !!
Ceeve
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel ;)