Ik moet van mijn zorgverzekeraar kosten voor een DBC betalen maar ik ben helemaal nietmeer onder behandeling, wat nu?

Tot begin 2010 had ik contact met een psycholoog van het GGZ. Daar was ik toen mee gestopt en heb die sindsdien nooit meer gesproken. Nu krijg ik ongeveer een week geleden een nota van mijn zorgverzekeraar waarin staat dat het GGZ bij hun een declaratie heeft ingeleverd met een behandeldatum erop van April 2011. Hierna heb ik dus ook contact opgenomen met mijn zorgverzekeraar en gezegt dat ik geen contact meer heb met het GGZ. Vandaag stuurde mijn zorgverzekeraar mij een brief waarin ze het volgende zeggen:
Het eigen risico is terecht bij u in rekening gebracht.We hebben contact opgenomen met het GGZ.Er is een verslaglegging naar de huisarts gegaan van het GGZ. Hiervoor mag het GGZ een Diagnose Behandel Combinatie (DBC) Declareren. Een DBC heeft een begin-en einddatum en gaat over de periode waarin uw behandeling heeft plaatsgevonden. De begindatum staat op uw uitkeringsspecificatie en bepaalt in welk jaar de kosten meetellen voor het eigen risico.

Nu is mijn vraag waarom moet ik dit betalen, ik heb geen contact met het GGZ voor meer dan een jaar, nu besluiten ze iets te sturen naar mijn huisarts die ik ook al jaren nietmeer gezien heb en moet ik hiervoor betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het lijkt er in eerste instantie op dat die kosten terecht in rekening zijn gebracht, want ik heb ook gemerkt dat er allerlei bijzondere verrichtingen bij bijv. een simpel onderzoek in rekening gebracht mogen worden.

Maar je schrijft tot begin 2010 contact te hebben gehad met een GGZ-psycholoog. Dan vind ik het wel vreemd dat het GGZ 1 jaar na je behandeling nog een verslag naar de huisarts gaat sturen, dat vind ik rijkelijk laat.

Om zekerheid te krijgen of dit terecht is kun je het beste contact opnemen met de NZA (Nederlandse Zorgautoriteit in Utrecht.

Informatielijn en Meldpunt van de NZa
De NZa heeft een Informatielijn en een Meldpunt waar u terecht kunt met vragen, klachten en meldingen.

Meer informatie over de Informatielijn
Meer informatie over het Meldpunt
De Informatielijn is op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 14.00 uur op telefoonnummer 0900-7707070 (€ 0,05 per minuut). U kunt uw vraag, klacht op melding ook per e-mail indienen: informatielijn@nza.nl.

Toegevoegd na 12 minuten:
hier is de site van de Nza:
http://www.nza.nl/organisatie/Contact/Meldpunt/
Ceeve
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja die moet je betalen. Ik weet niet onder welke voorwaarde je hebt besloten om niet meer te gaan maar binnen een bepaalde termijn geven ze bij sluiting van het rapport een bericht met bevindingen aan je huisarts. Of jij wel of niet bij wie dan ook komt. Einde behandeling.
ronron1212
12 jaar geleden
Wanneer de psychologenpraktijk verslaglegging gedaan heeft die direct betrekking heeft op hun behandeling aan jou, kunnen ze dat in rekening brengen (dus ook een 'officeel' briefje aan je huisarts -de verwijzer, denk ik?- om te melden dat je behandeling stopt). Er zitten wel wat haken & ogen aan. Moreel is het dubieus dat ze, pas ANDERHALF jaar na dato(!!!), je behandeling sluiten. Wettelijk zit er een lastigheidje voor ze in: jij moet toestemming gegeven hebben (waarschijnlijk aan het begin van je behandeling) voor hun contact met je arts. Sowieso heb je recht om in te zien wat ze aan je arts gestuurd hebben, en zelfs om evt persoonlijke aanvullingen te laten opnemen. Suc6 ermee!