Hoe werkt narcose precies?

je slaapt er van, en het verdoofd en je raakt tijdelijk verlamd(?). er komen verschillende dingen kijken bij narcose, maar hoe werkt het nou precies, en in je hersenen?

mijn kind kreeg narcose via zo`n kapje, en probeerde tegen te werken, is dat de reden dat ze misselijk was en moest overgeven na de operatie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Narcose (of het in slaap doen) gebeurt door de anesthesist (12 jaar studie!) en verloopt in 3 fasen:

1.Geen pijn meer voelen: men dient morfine-achtige middelen toe.
2.Slaaptoestand: met op valium gelijkende middelen.
3.Ontspanning: spier-ontspannende middelen.

Volledige narcose
■Narcose gaat 'meestal' gepaard met beademing: de in 1-2-3 toegediende middelen leiden immers tot onderdrukking c.q. verlamming van de ademhaling. Ze brengen de patiënt in een kunstmatige slaap die sterk verschilt van de natuurlijke slaap.
■De anesthesist heeft tijdens de operatie de functie van bewaker: hij observeert hart, longen en nieren met behulp van allerlei controleapparatuur. Ook zal hij de spierontspanning, de bloedstolling en nog vele andere lichaamsfuncties onder controle houden. Op het einde van de ingreep zal de anesthesist de toediening van de anesthetische medicatie staken.
■Na de operatie wordt de patiënt naar de ontwaakzaal gebracht om te 'herstellen' van de narcose tot het lichaam alle functies automatisch zelf herneemt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

1 middel zorg dat je in een diepe slaap komt...(meestal propofol) en daarnaast krijg je een spierverslapper zodat je makkelijk beademd kunt worden. En je krijgt een sterke pijnstiller...Soort morfineachtige..
Dit alles tesamen zorgt dat je niks voelt en merkt van een operatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens is chauffeur én auto... Dit is mijn stokpaardje en zie elders op dit forum wat ik ermee bedoel...
Wat doet narcose, het opent de deur van de auto en de chauffeur moet gedwongen uitstappen... De chemische stof ontneemt bewustzijn van het lichaam en de chauffeur moet toezien dat de auto in de stationaire stand gezet wordt...

Nee dat is niet de reden van misselijkheid, dat kapje... De misselijkheid komt doordat je kind ervoer dat er wat gebeurde dat het kind niet wilde... Verzet maakt misselijkheid... Maar dat geldt voor alles... Kijk maar in het dagdaaglijkse leven...