Wat gebeurt er precies als je met je vingers knikt?

En klopt het dat je er reuma van zou kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die net als motorolie wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers of druk je met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak.

Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou je immers meerderde malen achter elkaar kunnen knakken, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden.

Ook andere gewrichten kunnen knakken, al is de oorzaak soms een andere. Het geluid kan worden veroorzaakt door een pees van een spier die ergens overheen schiet.

Het trekken aan vingers, waarbij kop en kom steeds loskomen, lijkt mij wel schadelijk. Het gewrichtskapsel kan slapper worden. Wie per se wil knakken, kan dat het best doen met gevouwen handen. Dat je er reuma van zou kunnen krijgen lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan allebei mijn schouders en 1 knie zo vaak knakken als ik wil, en het geluid klinkt doffer dan wanneer iemand dat met zijn vingers doert. Toevallig enig idee wat dat dan is? :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn teen heeft hetzelfde :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn knieen, ellebogen, polsen en voeten knakken ook zo... wat is dat dan? :P

Andere antwoorden (2)

"Wanneer men de vingers extreem rekt of net iets te ver te buigt, gaat dat vaak gepaard met een krakend geluid. Dat geluid komt doordat er een bepaald gas wordt vrijgelaten op dat ogenblik."

"Overigens hebben niet alle door rekken veroorzaakte kraakgeluiden deze oorsprong. Soms komt het doordat een gewrichtsband een vlotte beweging maakt over een uitsteeksel van een bot. Ook wordt vaak gezegd dat het kraken van de vingers atrose (slijtage) of artritis kan veroorzaken. Dit is niet geheel waar. Artrose en artritis zijn voor grotendeels genetisch bepaald, waarbij slijtage en ouderdom ook nog factoren zijn bij artrose. Overigens zijn vele medici van mening dat het chronisch kraken van de vingers uiteraard de situatie erger kan maken, en niet bepaald goed is voor de vingergewrichten."

Bron:
http://www.chiropractie-online.nl/nieuwsbrief/htm/ed3.htm#v
raag

"Het trekken aan vingers, waarbij kop en kom steeds loskomen, lijkt mij inderdaad schadelijk. Het gewrichtskapsel kan slapper worden. Wie per se wil knakken, kan dat het best doen met gevouwen handen."

Bron:
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1155

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Recentelijk op TV een uitleg gezien in 'Willem Wever'. Het knakkende geluid dat je hoort is het ontsnappen van een klein beetje lucht...

En reuma kun je alleen hierdoor niet krijgen. Aangezien daar meerdere factoren een rol bij moeten spelen. Zo ook de afname van kraakbeen tussen de gewrichten een grote rol speelt...