kun je leven zonder hersens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat denk je zelf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij is 11 en is nieuwsgierig, dat is toch alleen maar goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hed je ok weer gelijk in sorry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, er zijn genoeg Nederlanders die het elke dag weer lijken te doen.

Het beste antwoord

Onze hersenen bestaan uit meerdere delen.
Zo is er onder andere de cortex (de schil) en de stam.

De schil zorgt voor functies als bewustzijn, bewegen, voelen,...
De stam zorgt voor functies als onbewust ademen, regeling van bepaalde orgaanfuncties.

Soms gebeurt het dat de ontwikkeling van een baby niet juist loopt en dat hersens niet worden gevormd. Zolang het kindje in de buik van moeder zit en met de navelstreng verbonden is, zal het moederlichaam ervoor zorgen dat het kindje in leven blijft.
Eenmaal geboren zal het vrij snel sterven, omdat het niet zelfstandig kan ademen en omdat alle orgaanfuncties stilvallen. Zo'n aandoening heet anencefalie.

Soms gebeurt het dat de schil (de cortex) uitvalt, bv. als we een heel ernstig auto-ongeval hadden. In zo'n geval kan het zijn dat de hersenstam wel nog werkt, maar de cortex niet meer. De persoon leeft een beetje als een plantje verder.

Als de cortex en de stam niet meer werken, wordt dat hersendood genoemd. Met machines en medicijnen kunnen dokters het lichaam dan nog eventjes in leven houden, maar niet erg lang. Het lichaam kan niet meer zelf ademen, niet meer zelf de temperatuur op peil houden, niet meer de bloeddruk onderhouden, enzoverder. De persoon die hersendood is, zal uiteindelijk spontaan overlijden of overlijdt zodra de medische hulp wordt gestopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee. Basisfuncties van je lichaam worden onbewust geregeld vanuit je hersenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is wel een keer een jongetje zonder hersens, Deze jongen kon wel leven hij kon echter niet praten, hij kon wel zien maar de beelden niet interpreteren en kon niet lopen, al kon hij zich wel op z’n rug verplaatsen.

Toegevoegd na 1 minuut:
verder weet ik niet hoelang hij heeft geleegd na zijn geboorte,
de eerste zin moet natuurlijk 'geweest' achter het woord jongetje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou blijkbaar wel xd dat je uberhaupt die vraag stelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij van wel.
Iemand die hersendood is kan ook een hele tijd blijven leven..
Oké, personen zonder hersens komen niet veel voor..maar ja, ik denk wel dat het mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er aan wat je leven noemt, als een lichaam dat warm blijft en niet verrot, voor jou leven, dan ja.(Dan GEB je een leven als een kamerplant dus) Als leven voor leven voor jou is, een denkent wezen, dan nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In tegenstelling tot wat mensen hier boven zeggen; je kan niet leven zonder hersens. Ook niet vegetatief ("als een plantje"). In je hersens wordt namelijk meer geregeld dan alleen je denkvermogen, maar ook onbewuste dingen zoals ademen.
Als je hersendood bent, zijn je hersens nog steeds actief, alleen dan minimaal, maar dan je lichaam levend houden doe je dan niet meer, vandaar dat je dan ook als dood beschouwd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaa kan maar je leeft dan net als een plantje, je kan niks, niet bewegen praten, voelen.