Is apres soja een goed alternatief voor melk?

Of hebben we helemaal geen alternatief nodig als je geen melkproducten meer neemt?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik bedoel alpro soja!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat bedoel ik:)

Het beste antwoord

Waarom denkt iedereen dat als je melk weglaat uit je voeding dat je er een vervanging voor moet zoeken. De mens is het enige "zoogdier"die als volwassene nog melk drinkt, en dan ook nog van een ander dier.

Als je zuivel (melk) drinkt legt dit een slijmlaag in je darmen waardoor de opname van calcium vertraagd wordt, je moet dus dan meer calcium binnenkrijgen om aan je behoefte te voldoen. Met meer rundvlees eten en andere produkten ( oa donkergroene bladgroentes en koolsoorten) met natuurlijk calcium kom je ook een heel eind.

Daarbij werd bij ons afgeraden om de melk te vervangen door soya, de eiwitstructuur van soya lijkt sterk op die van melk, de kans dat iemand met een koemelkallergie bij het veel consumeren van soya ook allergisch wordt voor soya en dan ook de soya uit zijn/haar voedsel moet elimineren.

Uit de praktijk blijkt ook dat zure melk (yoghurt, karnemelk) beter wordt verdragen dan zoete melk (melk en vla bijv.)

Mocht je twijfelen of je met een koemelkvrij dieet wel alle voedingsstoffen binnenkrijgt, dan kun je ook een dietist(e) consulteren. Vaak wordt dit vergoed door de verzekering (even bellen met ze). Deze kan precies uitrekenen of je met jou voedingspatroon alle benodigde stoffen binnenkrijgt. Probeer er wel een te vinden die bekend is met koemelkvrije dieten, mijn ervaring is dat niet iedereen daarin is ingelezen, en dat ze wel eens teveel op de standaart willen zitten.

En eigenlijk nu het antwoord op je vraag: nee, volgens mij is het niet echt nodig, maar zorg dan wel voor andere altenatieven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik werk op een biologische markt, alwaar ik ook alpro soja verkoop. Mensen kopen het inderdaad ter vervanging van melk. Er is ook een variant met extra calcium.

Naar mijn weten hebben we echter zeker melk helemaal niet nodig. In grote delen van de wereld drinken alleen baby's en kalfjes het. Ik zag je eerdere vraag over eczeem door melk. Ben je nu helemaal van de melkproducten af, of alleen van de melk zelf?

Toegevoegd na 44 minuten:
Aanvullend: Calcium wordt ook al aan veel meer voedingsproducten toegevoegd, tot sinaasappelsap aan toe, en dus ook aan sojadranken. Van nature zit het bijvoorbeeld in koolsoorten. Het is maar de vraag of je echt wat hebt aan al die toegevoegde calcium overigens. Zie http://www.gezondheid.nl/nieuwsartikel.php?nieuwsartikelID=493. Let trouwens - zoals altijd - op met supplementen. Te veel is nooit goed, zie bijvoorbeeld: http://www.vitaal.nl/content.jsp?objectid=72359

Een tip als je tussen de bomen het bos even niet meer ziet: je kunt altijd even met een huisarts overleggen als je zaken in je voeding gaat veranderen.

Nog even met betrekking tot melk: dat is helemaal niet zo heel goed voor elk. Melk bevat veel fosfor dat de opname van calcium juist remt. Het werkt osteoporose in de hand. Je wordt er dik van. En uiteraard krijg je ook van melk kanker. Er zijn heel veel artikelen geschreven over de nadelen van het drinken van melk. Uit een onderzoek van Harvard:
“The recommendation to drink three glasses of low-fat milk or eat three servings of other dairy products per day to prevent osteoporosis is another step in the wrong direction. [...] Three glasses of low-fat milk add more than 300 calories a day. This is a real issue for the millions of Americans who are trying to control their weight. What's more, millions of Americans are lactose intolerant, and even small amounts of milk or dairy products give them stomachaches, gas, or other problems. This recommendation ignores the lack of evidence for a link between consumption of dairy products and prevention of osteoporosis. It also ignores the possible increases in risk of ovarian cancer and prostate cancer associated with dairy products.”

Ik drink tegenwoordig helemaal geen melk meer. Als ik echt zin heb in iets melkigs dan neem ik karnemelk. Daarvan heb ik gehoord dat het wat beter is, net als kwark, en yoghurt en andere aangezuurde melkproducten.

Zo, met dat achter de kiezen... Succes! En ik hoop dat je eczeem snel verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat je een alternatief of voedingssupplementen moet zoeken voor het vervangen van melkproducten. Denk alleen al aan de kalk die in melk zit. Soja is een prima alternatief. Behalve Alpro soja zijn er ook nog andere merken soja. Bv. Provamel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle sojaproducten kunnen worden ingepast in een gezond voedingspatroon. Let er wel op dat de smaakjesvarianten van de drinks, yoghurt en desserts en het ijs meer calorieen bevatten dan de gewone producten. Een glas halfvolle melk kun je vervangen door 1 glas sojadrink naturel. Maar een glas sojadrink aardbei telt bijvoorbeeld voor 2 glazen halfvolle melk.
Bronnen: