In pricipe werkt een vrijwillig vrijwillig. Dus zonder aannemen van betaling in welke vorm dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die je persoonlijk inhuurt met een Persoonsgebonden Budget werkt in principe 'voor zichzelf'. Dat wil zeggen dat hij/zij aan jou nota's moet overleggen voor de uren die bij jou gewerkt zijn. Dan betaal jij dat van de PGB, en jij moet verantwoordingsformulieren opsturen naar het RIO (ik weet niet of dat nog zo heet) om te laten zien dat je het PGB ook echt besteed hebt waarvoor het bedoeld is.

Tegelijkertijd moet de persoon die je inhuurt hiervan ook zelf zijn/haar administratie bijhouden voor de belastingen ed.

Wij hebben een aantal jaren geleden een PGB toegewezen gekregen voor onze autistische zoon en die ging daarvan regelmatig naar de zorgboerderij. Maar we hadden ook iemand kunnen inhuren die af en toe eens met hem ging wandelen of leuke dingen doen om het gezin wat te ontlasten. Die persoon had dan gewoon voor ons gewerkt als zelfstandige.

Iemand 'zwart' betalen van het PGB dat kan dus niet. Hij of zij moet alles opgeven wat die daarmee verdiend heeft en jij legt de verantwoording af aan het Regionaal Indicatieorgaan.

Wat je niet gebruikt hebt dat wordt steeds na een tijdje teruggevorderd, en pas dan je krijgt het ook weer terug na een positieve indicatie, dus als zij vinden dat de zorg nog moet doorgaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
n.a.v. het laatste: je kan PGB dus jarenlang krijgen of gewoon voor de tijd dat het even nodig is. Bij ons was dat 2,5 jaar en toen vonden wij het zelf niet meer echt nodig en hebben we het stopgezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een PGB is afgestemd op de zorgbehoeften van een cliënt. Een vrijwilliger is niet begroot in het PGD en kan dus niet betaald worden en kun je ook niet verantwoorden. Los daarvan ga je een vrijwilliger natuurlijk niet betalen aangezien dit vrijwillig is. Beetje krom dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dit niet mogelijk, lees de richtlijnen PGB -> PAG. 28 (hier een kopie van een deel van de richtlijnen) bovenste link.

U kan niet rechtstreeks een beroep doen op vrijwilligers en hen hiervoor een onkostenvergoeding betalen met het PGB. Vrijwilligerswerk binnen het PGB is alleen mogelijk via een organisatie

Maar vrijwilligerswerk mag wel een vergoeding krijgen, lees de richtlijnen 2006 vrijwilligerswerk -> De regeling na 2006 (hier een kopie van een deel van de richtlijnen) onderste link.

Deze forfaitaire vrijwilligersvergoeding hoeft niet langer per week uitbetaald te worden. Na januari 2006 is het mogelijk om de vrijwilliger een maandelijkse vergoeding te betalen (onbelast en premievrij) van € 150 per maand met een maximum van € 1.500 per jaar. Dit bedrag moet alle kosten dekken, dus ook bijvoorbeeld reiskosten. Naast het forfaitaire bedrag is het dus niet mogelijk om kosten te vergoeden.

Toegevoegd na 4 minuten:
De linken worden omgedraaid, dus nu is de bovenste link voor het onderste gedeelte en andersom onderste is bovenste geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit is niet mogelijk een vrijwiliiger werkt vrijwillig en word dus niet betaald. Als je deze wil gaan inhuren om betaald voor je te gaan werken dan wordt het een ander verhaal.