Kan een virus zich mengen met een ander virus dat zich in je lichaam bevind en daardoor een ander, nieuw, virus vormen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Yep, dat is mogelijk. Horizontale gentransfer heet dat geloof ik, of genetische uitwisseling.

In het wild gebeurt dit voornamelijk bij ééncelligen als virussen en bacteriën, waarbij een deel genetica van de een naar de ander overgeheveld wordt. Dit kan bijvoorbeeld zorgen dat de organismen resistenties oppikken van anderen die dit reeds hebben.

In laboratoria wordt dit ook gedaan bij complexere organismen. Zo is er onlangs weer een lichtgevend gen van bepaalde inktvissoorten geïmplanteerd in een muis, waardoor er een lichtgevende muis uit voort kwam.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dit is overigens een hele handige eigenschap, omdat er langs deze route sneller genetische variatie te halen valt. Op het niveau waarin dit in het wild gebeurt wordt er langs deze route informatie uitgewisseld tussen organismen die soms behoorlijk ver uit elkaar zitten, waardoor er plotseling grote genetische veranderingen kunnen plaatsvinden. Dit is een hele effectieve manier om natuurlijke selectie op gang te helpen, want meer genetische variatie zorgt voor meer opties om natuurlijke selectie op toe te passen.

Het is tevens mogelijk dat dit gedrag ook aan de basis ligt van sexuele voortplanting. Ook dat heeft gezord voor grotere en snellere genetische variatie dan asexuele voortplanting, omdat er genetisch gemixt wordt vanuit twee organismen.

In elk geval is het een heel groot voordeel om deze capaciteit te hebben, daar het de evolutionaire ontwikkeling kan versnellen, en organismen dus beter zullen gedijen in veranderende omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, een virus kan muteren ook icm ander virus