je kan lime krijgen van een teek beet. maar krijg je het ook als je vaak gebeten word?

ik bedoel heeft elke teek lime bij zich dat je lichaam op kan sparen zeg maar.
ik heb nu mijn 4e teek in 2 maanden. allemaal als baby eruit getrokken. maar kan je lichaam de lime opsparen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, in dit geval wordt je óf wel, óf niet besmet. Er is niet een kritische 'hoeveelheid' Lyme waar je ziek van wordt.

Maar als je de beesten er binnen 24 uit hebt getrokken, en daarbij geen alcohol of iets dergelijks hebt gebruikt, zou ik me geen zorgen maken.

Mocht je een rare cirkelvormige rode uitslag rond de beet krijgen, ga dan even naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, je lichaam spaart de lyme niet op. Het is zo dat door een toename van het aantal teken ook de kans op lyme toeneemt omdat ongeveer 4% besmet is met de bacterie.

Lyme in Nederland

Jaarlijks worden er in Nederland ongeveer 1,2 miljoen mensen gebeten door een teek. Hiervan krijgen er ongeveer 17.000 (bijna 1,5%) Erythema migrans, een scherp afgetekende rode ring rond de plaats van de beet. Niet iedereen die geïnfecteerd wordt door de Borrelia bacterie vertoond deze rode ring.

Men verwacht dat de toename van het aantal teken leidt tot een toename van het aantal gevallen van Lyme. Door onderrapportage en onderdiagnostiek is er gebrek aan epidemiologische gegevens waardoor de volle omvang van het probleem niet bekend is. De beschikbare gegevens wijzen waarschijnlijk op een toename van de infectie in Nederland. In ieder geval neemt het aantal huisartsconsulten wegens tekenbeten de laatste jaren toe, evenals het aantal vastgestelde gevallen van erythema migrans, de karakteristieke huidafwijking die er soms het gevolg van is. Het risico op infectie na een tekenbeet was in een Zwitsers onderzoek bij 376 mensen ongeveer 4%
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt van de beet van 1 geinfecteerde teek al Lyme krijgen. Bij vier tekenbeten is de kans uiteraard nog groter.
http://www.lymenet.nl/info/basisinfo-ziekte-van-lyme.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoef je volgens mij geen zorgen te maken, als je ze als klein eruit heb getrokken, krijg je een rode uitslag om de beet heen, is het wél verstandig naar de arts te gaan
"Op dit moment zijn de teken veel meer besmet. Vroeger lag dit rond de 6%. Op dit moment is zijn al 50% van de teken besmet."

Toegevoegd na 51 seconden:
http://www.lymenet.nl/info/symptomen-ziekte-van-lyme.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je lichaam slaat in mijn visie alles op, waardoor het in feitte een grote chemische fabriek wordt. Met die wetenschap dat het lichaam bepaalde stoffen ook weer afvoert...

Er word gezegd van Lime dat de besmetting pas optreed als de teek binnen 24 uur niet verwijderd is. Daar zo'n 35% van de teken de Lime bacterie draagt lijkt het me geen vreemde gedachten om eens de huisarts te raadplegen. Je kunt hem/haar beter 9 keer voor niets bezoeken dan 1 keer te laat. Wellicht dat je een prefentieve anti-bioticakuur krijgt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die 24 uur gaat in grote lijnen wel op. Hoe dat komt: als een teek zich vastbijt, begint hij zich vol te zuigen. Daarbij treedt nog geen besmetting op. Pas als de teek voor het eerst zijn afvalstoffen loost/terugspuugt, wordt je besmet. En dat is over het algemeen na ongeveer 24 uur.