ik ben 1 keer ongesteld geworden maar dat was 1.5 jaar geleden. ben ik nu misschien al niet meer vruchtbaar of moet ik nog groeien en zo?

Toegevoegd na 21 seconden:
ik ben 1 keer ongesteld geworden maar dat was 1.5 jaar geleden. ben ik nu misschien al niet meer vruchtbaar of moet ik nog groeien en zo?

Toegevoegd na 3 uur:
ik ben niet te dik en ben dun heb zware botten en weeg 53kg ben 172cm lang .

Toegevoegd na 7 uur:
ow en het bloed droop uit mijn jeweetwel gat. en dat was echt goor.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud ben je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ze heet Yentl15 ; zou dat wellicht ongeveer haar leeftijd kunnen zijn ? Net zoals ik vermoed dat Roland1995 dit jaar 16 zal worden ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch handiger om erbij te zetten ipv dat je het moet afleiden van de naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zou kunnen, maar die leeftijd klopt wel ongeveer met een meisje dat al een keer ongesteld is geweest (gemiddeld rond haar dertiende), en nu al anderhalf jaar niet meer. Het is dus min of meer een 'educated guess'.
Kan er een jaartje naast zitten eventueel, maar zeker geen 20.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik ben 14 want yentl14 was bezet XD

Het beste antwoord

Als ik dat uit je naam mag opmaken, ben je nu 15, dus nog best even de tijd om een regelmatig menstruatie-patroon te ontwikkelen. Je bent het al een keer geweest, dus je kunt in elk geval concluderen dat alles werkt / alle leidingen goed zijn aangesloten.

Naast het feit dat 16 helemaal niet echt een uitzonderlijke leeftijd is voor de menarche (eerste menstruaties), zijn er een paar dingen die een negatieve invloed kunnen hebben op de menstruatie :

Zwangerschap
Ernstig overgewicht
Ernstig ondergewicht
Zware stress
Auto-immuunziektes, aangeboren afwijkingen of ernstige aandoeningen.

Kan er sprake zijn van één van die eerste vier oorzaken, neem dan zeker eens contact op met je huisarts over een behandelplan. Is van al die oorzaken geen sprake, ga dan rond je zestiende zeker even een keer langs om in elk geval bepaalde ernstige oorzaken te kunnen uitsluiten.

Kijk ook naar je verdere lichamelijke ontwikkeling : ben je nog in het begin-stadium of ben je eigenlijk fysiek al helemaal een vrouw ? Als bijvoorbeeld je borstengroei en de veranderingen in lichaamsbouw (heupen vooral) nog erg 'pril' is, maar je hebt GEEN ondergewicht, dan kun je nog rustig een jaartje wachten. Maar in de meeste gevallen kan een oriënterend gesprek met de huisarts zeker geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thax

Andere antwoorden (1)

Dit is te wijten aan een verandering in het hormonale evenwicht die het vrijkomen van een eicel uit een eierstok regelt. Je bent 15, dan is het normaal dat je nog niet regelmatig ongesteld wordt. Verstoringen van de hormonale balans kunnen al snel optreden, bijvoorbeeld door emotionele factoren zoals ruzies of een nieuwe baan, oververmoeidheid en stress. Plotseling gewichtsverlies, overmatig sporten, bepaald medicijngebruik en ziekten kunnen eveneens oorzaken zijn. Dat kunnen oorzaken zijn, maar dat hoeft niet. Het kan ook gewoon komen door de puberteit.
Een vraag: je bent toch zeker dat je echt ongesteld bent geweest? Want het kan ook bruine afscheiding geweest. Dat hebben veel meisjes als ze nog nooit ongesteld geweest zijn en is ook te wijten aan schommelende hormonen.