Functioneert je huid als een soort derde nier als je zweet?

En de sauna daarom goed zijn voor nierpatienten (als ze er regelmatig gebruik van zouden maken)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Zweten heeft maar 1 doel, en dat is afkoeling van de huid.
Bijkomend voordeel is dat het afvalstoffen uit de huid "wegspoeld". Verstopte poriën en allerlei vuil op en in de huid (fijnstof van buiten) zal door zweet worden afgevoerd.
Zweet voert geen afvalstoffen uit het bloed weg.

Dus een nierpatient zal weinig baat hebben bij een sauna. Sterker nog, als deze te weinig vocht in neemt na of tijdens een sauna bezoek kan het zelfs schadelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het zweten is bedoeld als thermostaat , de huid is een warmteregelaar , met zweten raak je ook wel wat afvalstoffen kwijt, maar veel minder dan wat de nieren kunnen. Ik denk niet dat de sauna beter is voor nierpatientem,als voor gezonde mensen. Hooguit om wat vocht kwijt te raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nierpatiënten liggen aan een dialyse waar het bloed doorheen gepompt wordt zodat het gezuiverd kan worden. Dat is ook de functie van de niet. In een sauna wordt het bloed niet gezuiverd.
Ik denk dus niet dat het veel effect zal hebben, helaas!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het zweten in de sauna raak je ook afval stoffen kwijt, hierdoor hoeven de nieren deze afvalstoffen dus niet te verwerken. Dat is het voordeel van een sauna voor nierpatiënten.

Wel moeten nierpatienten oppassen met het snel afkoelen ná het sauna bezoek, door te snelle afkoeling kan de bloedtoevoer naar de nieren trager verlopen en dat is juist voor nierpatienten niet goed.