Zou het gebruik van de pil ervoor kunnen zorgen dat mensen later onvruchtbaar worden?

Door de pil kun je niet zwanger worden en word dus alles waardoor je zwanger kan worden overbodig(niet bruikbaar) Door de evolutie veranderen mensen steeds en worden overbodige dingen verwijderd. Zou het kunnen dat het gebruik van de pil door vele generaties ervoor zou kunnen zorgen dat vrouwen in de toekomst helemaal niet of steeds moeilijker zwanger worden. Al het haar van de vroeger mensen is ook grotendeels al verdwenen en verdwijnt nog steeds.

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
''Door de evolutie veranderen mensen steeds en worden overbodige dingen verwijderd.'' Sowieso geloof ik niet in de evolutie, maar onze staartbeen (stuitje) is sowieso overbodig/niet bruikbaar, en deze hebben we al vanaf het begin, en zat nooit weggaan ;)
Haar is niet overbodig ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zal nooit weggaan* ipv zat ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lichaam en de natuur is gebouwd op overleven en produceren, het lichaam van een vrouw noch man zal ooit zo worden dat het geen kinderen meer kan produceren. De mens heeft een ingreep gedaan naar het opwekken van kinderen (de pil), maar het lijkt me sterk dat het lichaam dit ooit zelf gaat inbouwen bij vrouw. En als dit al gebeurt (wat erg onwaarschijnlijk is) duurt dit miljoenen jaren.

Antwoorden (6)

Nee, dit is niet mogelijk. Evolutie werkt o.a. in op selectiedruk, dat is wat anders dan dat er overbodige dingen verdwijnen.

Je veronderstelt nu sowieso dat het krijgen van nakomelingen overbodig is. Het enige dat de pil doet is het aantal nakomelingen en de tijd reguleren. Je kunt beter een kind opvoeden als je 25 ben en een baan hebt dan als je 15 bent en op de middelbare school zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Ik begrijp dat je het reguleert, maar het wordt toch een soort van tegen gehouden in het begin, misschien kan dit verstorend werken in de toekomst?
Nee dat kan niet. De enige manier wat wel zou kunnen is dat b.v. alle vrouwen die wel vruchtbaar zijn, ineens gevoelig worden voor een nieuwe ziekte en allen sterven, en onvruchtbare vrouwen hier geen last van zouden hebben. Een probleempje is dat we dan ook nog een alternatief voor de menselijke voortplanting moeten hebben, want geen voortplanting, geen evolutie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want de pil verwijdert geen organen od.
De pil verandert de hormoonhuishouding en maakt bijv. het slijm van de baarmoedermond dikker,waardoor zaadcellen moeilijker in de baarmoeder kunnen zwemmen,
De pil onderdrukt de eisprong, waardoor er geen bevruchting van een eitje kan plaatsvinden en de pil verandert de baarmoederwand, waardoor een bevrucht eitje zich niet kan innestelen.
Aan het lichaam zelf verandert niets wat bij volgende generaties tot onvruchtbaarheid kan leiden. Je bepaalt immers zelf of en hoe je hormonenhuishouding beïnvloedt wordt in dit opzicht. Er zullen altijd weer kinderen gewenst worden en er zijn talloze vrouwen die geen pil kunnen verdragen, willen of kunnen verkrijgen cq kopen.
Bij een vrouwenlichaam horen nu eenmaal de bijbehorende cellen/organen die al vanaf het ontstaan van de mens bij de bevruchting bepalen hoe een vrouw opgebouwd dient te zijn, de cellen zullen zich dus niet ineens anders gaan manifesteren.
amc
12 jaar geleden
Nee dat kan niet door het gebruik van de pil.
Er zijn geen medische aanwijzingen dat de pil schadelijk is voor de vruchtbaarheid. Dat denken mensen vaak, omdat vrouwen soms een jaar moeten wachten eer ze zwanger zijn.
De reden daarvoor is: als een vrouw al lang de pil neemt, betekent dat wellicht ook dat ze in vruchtbaarheidstermen gesproken al redelijk oud is. Wie tot haar 35ste de pil neemt moet gemiddeld dubbel zo lang wachten op een zwangerschap dan iemand die op haar 25ste stopt met de pil. Dat komt niet omdat ze al zo lang de pil neemt, maar gewoon omdat ze tien jaar ouder is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het nadeel van de pil is dat het niet afbreekt. Dus wanneer een vrouw de pil slikt en dan plast komt dit in het water terecht. Dat water wordt op den duur gezuiverd en komt weer als drinkwater in ons systeem. Hierdoor voorspellen ze dat er in de toekomst meer mensen te maken krijgen met vruchtbaarheidsproblemen. Dit probleem ontstaat al bij vissen. Het hormoon zorgt ook voor tweegeslacht van waterdieren. Even voor je gegoogled

itgeplaste hormonen ontregelen watermilieu
Nederlandse rioolwaterzuiveringen slagen er niet in om alle vrouwelijke hormonen uit het afvalwater af te breken en laten eigenlijk teveel oestrogenen het milieu instromen. Volgens een Wageningse promovenda zullen we ons systeem van zuiveren radicaal moeten veranderen.

Biologen merken dat vissen, kikkers en andere waterorganismen in Nederlandse wateren blootstaan aan vrouwelijke hormonen. Steeds vaker vinden ze tweeslachtige organismen en mannelijke organismen die mannelijke geslachtskenmerken missen.

De rest kan je lezen op http://www.dyka.nl/nl/toepassingen/referentieprojecten/het-nieuwe-plassen.jsp

Misschien geen direct antwoord op jouw vraag maar niet de revolutie zorgt hiervoor maar de mens zelf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Word je van oestrogenen ook sneller een homo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, wel sneller een meisje - of iets daar tussenin.
De lichamelijke ontwikkeling en die van de hersenen lopen grappig genoeg bij lange na niet altijd parallel. Oestrogenen echter hebben vooral invloed op de vroege lichamelijke ontwikkeling.
Van oestrogenen in het milieu krijg je dus niet meer kapsters en balletdansers, maar wel meer 'tussenvormen' en jongens met afwijkingen aan de geslachtsorganen.
Op de hele lange duur zou het gebruik van de pil (en vele tientallen andere chemicaliën die we het milieu injagen en die een oestrogene werking hebben) invloed kunnen hebben op de vruchtbaarheid.
Vermoedelijk is daar al sprake van, en dan met name op de vruchtbaarheid van MANNEN, niet zozeer van vrouwen. Ook andere invloeden van te grote blootstelling aan vrouwelijke hormonen zien we bij jongetjes al steeds meer, zoals milde vormen van hermafroditisme (met name hypospadie), waarbij de geslachtsdelen niet helemaal juist zijn aangelegd, maar de plasbuis eindigt vóór de top van de penis.
Ook schijnt de zaaddichtheid in sperma in met name de westerse wereld in een tamelijk verontrustend tempo af te nemen, al ontbreken helaas gegevens van meer dan 100 jaar geleden. En door de enorme hoeveelheden pillen die inmiddels al bijna 50 jaar geslikt worden, kun je inmiddels eigenlijk stellen dat we die oestrogenen met het drinkwater binnenkrijgen. Niet genoeg voor vrouwen om onvruchtbaar te worden, wel genoeg voor mannelijke foetussen om een verstoorde ontwikkeling door te maken.

Met evolutie echter heeft dat niets te maken ; die wordt bepaald door degenen die WEL geboren worden, de overlevers. Mensen die sterk verminderd of niet vruchtbaar zijn, doen in die race dus niet meer mee, en zullen hun aangeboren eigenschappen (beschadigingen) dus niet doorgeven. En verworven eigenschappen, dus wat je later in je leven oploopt, geef je sowieso niet genetisch dor aan het nageslacht.