Kom ik in aanmerking voor thuiszorg?

Binnenkort moet ik een zware operatie aan mijn knie ondergaan waarbij ik drie weken van lies tot teen in het gips moet, en daarna 6 weken lang 8 uur per dag in een electrisch aangedreven slede moet oefenen en mijn knie absoluut niet mag belasten.. Mijn man werkt in wisselende diensten en ik heb 2 jonge kinderen, een van 3 en een van 7 jaar oud. Heb ik recht op hulp thuis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat ik niet begrijp is dat het ziekenhuis daar geen info over heeft gegeven! Ik ben (als man) in totaal 3x aan mijn rug "geholpen"en 1 x een zware longoperatie. Vanuit de 2 ziekenhuizen waar dit heeft plaatsgevonden is er altijd een gesprek geweest,voor de operatie, over hoe het revalidatieproces eventueel zou kunnen gaan verlopen. Daarbij is altijd de vraag gesteld aan mijn vrouw en aan mij of wij daar eventuele hulp bij nodig hadden. Dus, tijdelijke, aanpassing thuis, de fysiotherapie, dat soort zaken was/werd bij mij op voorhand al geregeld. Voor de rest is het inderdaad het verhaal van, nu, de WMO en het ziekenfondspakket wat je hebt. In hoeverre ben je extra verzekerd,welk pakket en wat houd e.e.a. in? dus goed informeren bij de diverse instanties dus ook ziekenhuis, wat de (on)mogelijkheden zijn en wat de kosten zijn zodat je naderhand niet voor verrassingen komt te staan! Waarschijnlijk zijn de kosten die niet gedekt worden door welke instantie dan ook wel weer aftrekbaar bij de inkomsten belasting als kosten gemaakt ter zake van ziekte, dus alles goed opschrijven en bewaren voor de aangifte volgend jaar!
Sterkte voor, bij, en na de operatie.
Pieter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pieter,ook Peter heeft dezelfde ervaring! Die vraag werd mij ook in het Zkh. gesteld!

Andere antwoorden (4)

Raadpleeg je zorgverzekeraar even. Die kunnen je hier direct een antwoord op geven. En leg de nadruk dan wel op het feit dat man lief wisselende diensten heeft en dat de kinderen te jong zijn om in het huishouden te helpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, die bepalen dit niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ciz bepaald om je in aanmerking komt voor de zorg. De zorgverzekeraar kan het natuurlijk wel voor je uitzoeken.
Via je gemeente kan je WMO aanvragen. Meestal zitten ze bij het loket van de SD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet dit eerst via je huisarts bespreken (of arts ziekenhuis). Vervolgens heb je een indicatie zodig via het ciz. Zij gaan kijken naar o.a, hoe je woonsituatie is en aan de hand van die uitkomst kan je thuiszorg aanvagen. Bedoel je huishoudelijke zorg kan je terecht bij de gemeente (wmo) maar bedoel je verpleging kun je terecht bij zorgbemiddeling in jouw buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien jullie situatie zou ik zeggen,dat je er inderdaad recht op hebt! Maar er zal wel tegenover staan, dat je een eigen bijdrage moet betalen. De thuiszorg noteert de tijden,die ze aan jou en je gezin besteedt en later (kan maanden duren) krijg je de rekening van het CAK. Centraal administratie kantoor. Dat zijn althans mijn ervaringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dit is wel een partner, die in ploegendiensten werkt!