Kan het mirena spiraaltje verantwoordelijk zijn voor te veel mannelijke hormonen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een Mirena spiraaltje zitten geen mannelijke hormonen!!! En je kunt ook niet door de overige hormonen die het bevat, mannelijke hormonen "ontwikkelen" in je lichaam. Wél kun je last hebben van allerlei bijwerkingen zoals; extreem vermoeid, tintelingen, hoofdpijn, gewichtstoename, vochtoedeem, opgezwollen buik, misselijkheid, oogklachten, haaruitval. Maar mannelijke hormonen....nee.

Het beste antwoord

Ik weet niet precies wat je bedoelt met te veel mannelijke hormonen, maar denk dat je de hoeveelheid vrij testosteron bedoelt.

M.b.t. jouw vraag over Mirena:
- Des te meer oestrogeen, des te minder vrij testosteron. In Mirena zit geen oestrogeen dus zul je meer vrij testosteron hebben. (hoe dit werkt, lees je onderaan mijn reactie onder nr.1)
- Levonorgestrel is een hormoon met meer androgene effecten. Relatief meer androgene eigenschappen hangt samen met relatief minder gunstig effect op 'mannelijke' eigenschappen zoals acné, vette huid en (over)beharing. Ook gestodeen heeft een relatief hoge androgene activiteit. Het hormoon desogestrel daarentegen heeft 'anti-androgene' eigenschappen en kan daarom een gunstig effect hebben op bijvoorbeeld acné. Desogestrel zit bijvoorbeeld in de pil 'Marvelon' en anticonceptiering 'Nuvaring'.

1.
Meer oestrogeen in je anticonceptiemiddel betekent hogere SHBG spiegels, des te meer wordt vrij testosteron aan SHBG gebonden en des te minder is de beschikbare hoeveelheid vrij testosteron. Dit verklaart bijvoorbeeld waarom een preparaat met 30 µg EE een gunstiger effect heeft op ‘puistjes’ dan een preparaat met 20 µg EE.
(bron is www.anticonceptie-online.nl)

Het doel van je vraag is me niet geheel duidelijk, ik hoop dat je toch iets kunt met dit antwoord.. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel met deze informatie, dit is wat ik wou weten. Ik heb inderdaad meer last van een vette huid en acné, en heb haarverlies volgens het mannelijk patroon. Ik hoop dat dit na een tijdje betert als mijn lichaam went aan het hormoon levonorgestrel in het spiraaltje.

Andere antwoorden (1)

Dit middel is een anticonceptie-spiraaltje. Het bevat het vrouwelijk progestageenhormoon levonorgestrel. Progestageenhormonen hebben ongeveer een zelfde werking als het natuurlijke progesteron. Progestageenhormonen spelen een belangrijke rol bij de vruchtbaarheidscyclus.

dus nee, het kan volgens mij niet verantwoordelijk zijn voor te veel mannelijke hormonen. Je zou het tegenovergestelde zelfs moeten ervaren. Denk je echt dat het bij jouw niet of niet naar behoren werkt, ga dan even na de huisarts.