Hoe kan ik het beste aansterken na 3 antibioticakuren achter elkaar? (eten/drinken/etc.)

Ik begin volgende week aan mijn 3de antibioticakuur in een maand tijd. Ik zal het hieronder uitleggen.

- Eerst was ik naar de huisartsenpost geweest (10 juli) wegens een blaasontsteking. Kuur van 5 dagen nitrofurantoine meegekregen.
Ik was daar behoorlijk ziek van door de bijwerkingen en heb nog een paar dagen thuisgezeten.

- Daarna opnieuw laten testen bij de huisarts, kuur had niet geholpen, dus ik kreeg norfloxacine mee, kuur van 7 dagen.
Hier heb ik ook wel veel last van, maar kon wel gaan werken.

- Ben nu net terug van de huisartsenpost omdat ik een tekenbeet had die helemaal rood werd, cirkel eromheen met diameter van 5 cm.
Nu moet ik dus maandag (als de norfloxacine kuur klaar is) gelijk beginnen met de doxycyclinekuur tegen Lyme.

Mijn vraag is nu: Wat kan ik zelf doen om mij weer wat beter te voelen?
Ik ben behoorlijk verzwakt door al die medicatie, slapjes, duizelig en misselijk.
Is er iets van eten of drinken wat goed helpt om weer aan te sterken?

Ik mag wegens de medicatie zo min mogelijk melkproducten, maar verder mag ik alles hebben. Ik kan helaas veel niet wegkrijgen door de misselijkheid, maar ik probeer toch zo goed mogelijk te blijven eten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Probeer vetten zoveel mogelijk te vermijden en eet veel groenten en fruit. Volkerenproducten zijn ook goed voor het herstel van je darmflora.

Uw weerstand wordt voor een groot deel in de darmen bepaald. Na een antibiotica behandeling kan een probiotica kuur nuttig zijn, bijvoorbeeld Aciforce Probioticum van A.Vogel. Het evenwicht wat door de antibiotica verstoord is, kan daardoor sneller herstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (4)

Los van melkproducten gewoon aan de schijf van 5 houden. Voldoende fruit, groenten en granen. In jouw geval zou ik er een goede multivitamine bij nemen. Verder 1.5 liter vocht per dag drinken en bewegen. Dat laatste niet te fanatiek, maar wandelen en of fietsen.

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heel belangrijk is na een antibioticakuur is je darmflora weer op orde brengen. Antibiotica is namelijk heel voor je darmflora. Daarbuiten gewoon gezond leven om aan te sterken. Eventueel wil koninginnebrij wel helpen om aan te sterken.
Als je vaak last hebt van blaasontstekingen kan het misschien goed zijn om cranberrysap te proberen. Den restultaten hiervan zijn heel goed, en het schaadt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probiotica van bijv orthiflor. dit zijn capsules die je drie keer per dag moet innemen. AB tast je darmstelsel behoorlijk aan dus zo een kuurtje kan zeker geen kwaad. Verder goed gezond eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
precies, probiotica, goed voor de darmflora en weerstandsverhogend.
Omdat ik veel blaasontstekingen heb slik ik regelmatig een antibioticakuur. Ik slik dan tijdens de kuur echinaforce forte.( Vraag wel van te voren of het samen kan met jouw kuur!)
En dat helpt echt! Voorheen was mijn hele weerstand weg. Ik was dan weken achterelkaar verkouden en was altijd moe. Ik at wel veel fruit en wandelde veel, sliep genoeg. Maar het hielp niet. Nu ik dit erbij slik merk ik echt verschil.