Hoe kan ik mijn demente oma aan de thuiszorg helpen?

Mijn demente oma wil niks te maken hebben met thuiszorg: zij mogen de sleutel niet, ze mogen niet langskomen (voor een praatje op z'n tijd en om naar haar voet te kijken, waar ze problemen mee heeft): hoe kan ik haar toch aan de thuiszorg helpen? Zelfs als de dokter zegt dat het nodig is, zegt ze nog dat mijn moeder de dokter 'gedwongen' heeft om dat te zeggen. Mijn moeder weet zich geen raad meer!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Jouw oma heeft het recht om te weigeren, dat staat zelfs in de grondwet. ' Iedereen mag zijn persoonlijk leven beschermen', zo staat het hier aangegeven.
Deze rechten gelden voor iedereen en zijn zonder meer ook van toepassing op dementerenden.
Alleen in uitzonderlijke situaties is gedwongen zorg mogelijk en dat geldt zelfs voor wilsonbekwame mensen!
Jullie kunnen haar dus niet dwingen.
Het is heel moeilijk om een dementerende om te praten, want vaak zien ze samenzweringen tegen hen of mensen die het niet goed voorhebben. Ze zijn dan ook vaak wantrouwend, ook tegenover hun naaste omgeving .
Het enigste wat je kan doen is proberen haar te overtuigen dat er iemand naar haar voet moet kijken, zodat ze er geen last meer van heeft. Misschien heeft ze er op gegeven moment zo'n last van, dat ze het wel toestaat. Ik heb het ook wel eens gehad bij iemand die maar klaagde over haar voeten, ook dementerend, achterdochtig en koppig. Ik kreeg haar zover dat ze haar voeten liet zien en toen bleek dat haar nagels zo lang waren dat ze om haar tenen heen krulden! Ik heb haar toen gezegd dat ik de volgende dag weer naar haar toe zou komen mét een pedicure. Ik heb direct een pedicure gebeld en die zou dan ook komen.
De volgende dag ben ik ruim op tijd weer bij haar geweest en heb eerst een voetbadje gemaakt waarin ze moest weken. Ze wilde niet en herinnerde zich ook niets van de afspraak, maar ik heb haar gewoon al babbelend met haar voeten in het badje gezet en kort daarna de pedicure binnen gelaten. We hebben met een hoop afleiding en gebabbel haar onder handen genomen en eerst was ze boos, maar toen ze daarna weer kon lopen, was ze zo gelukkig en er was geen betere en lievere vrouw dan ik! Soms moet je het met een omleiding doen,
maar laat haar in haar waarde en begin niet te schreeuwen en bewust te dwingen, ook al ben je gefrustreerd geraakt. Met honing vang je meer vliegen dan met azijn! ;)
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wanneer hemel en aarde bewogen is om uw oma aan het verstand te brengen dat ze zorg nodig heeft ,en deze tegen beter weten in blijft afwijzen,kan je beter zelf die zorg inschakelen zodanig dat ze op geregelde tijdstippen bij haar langs komen.

Kan het niet geregeld worden dat ze bij haar langs komen wanneer een familielid aanwezig is?

Indien dit niet lukt,en wanneer zij naar haar naaste familieleden en haar huisdokter niet luistert zal er niks anders opzitten dan gedwongen opname om die lieve oma tegen haar eigen te beschermen.
Een weliswaar heel drastische en trieste beslissing maar wel de beste voor haar.
Duizendmaal sterkte toegewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor uw antwoord, maar het probleem is dat ze ook met familie erbij niet wil dat zij geholpen wordt. Daarentegen kan ze zeker nog zelfstandig leven, het is ook pas enkele maanden geleden vastgestelt bij haar. Een flink dilemma dus!
amc
12 jaar geleden
Pomoiedom@In de gaten houden dus, regelmatig even binnenwippen en observeren, signaleren. Dementie kan langzaam gaan, maar ook heel snel. Als het echt verontrustend wordt, de huisarts inschakelen. Hij kan dan de juiste beslissingen nemen en krijgt meer voor elkaar dan familie.
Overleg met de thuiszorg en de GGD, vaak zijn er speciale teams dan wel medewerkers voor 'zorgmijders', die heel goed om kunnen gaan et mensen die geen zorg willen maar dat wel nodig hebben.
Die gaan bijvoorbeeld langs, en als iemand zegt: je komt er niet in, zeggen zij rustig: prima, dan blijf ik hier staan, of heeft u een stoel voor me, dan ga ik bij de deur zitten.
Zo kan er langzaamaan contact en vertrouwen opgebouwd worden, of in elk geval kan dat geprobeerd worden.
De huisarts kan de GGD vragen dit te regelen.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat je moeder en jij in een hele vervelende situatie zitten. Maar wat bedoel je precies met thuiszorg? Veel mensen gebruiken deze termen voor zowel de hulp bij het huishouden, als persoonlijke verzorging.
Bij de gemeente kun je op grond van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning een indicatie aanvragen voor hulp bij het huishouden. Als het gaat om persoonlijke verzorging (dus dat kan gaan van het wassen en/of aankleden tot het langskomen voor de inname van medicijnen) moet je een aanvraag indienen bij het CIZ. Zij hebben door het hele land door kantoren, met verschillende telefoonnummers, dus kijk even op de site van het CIZ welk telefoonnummer je moet hebben.

Bij beiden is het ook mogelijk om in plaats van zorg in natura (dat de gemeente/CIZ iemand inhuurt van een instantie), een pgb aan te vragen.
Dit is de afkorting voor persoonsgebonden budget. Dan krijgt je oma een x bedrag om zelf haar zorg in te kopen. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de gestelde indicatie.

Dit lijkt ingewikkelijkder dan het is, want het is zelfs mogelijk om de administratie van een pgb te laten regelen bij de Sociale Verzekeringsbank. Bij ons wordt de vergoeding die de SVB hiervoor vraagt zelfs door de gemeente vergoedt. Dit om een pgb voor iedereen mogelijk te maken.
Hierdoor is het mogelijk dat je oma dus ook een bekende kan 'inhuren'. Dus bijvoorbeeld een buurvrouw, nichtje enz.
die ze wel vertrouwt.

Verder is er een onderdeel van de GGZ en dat heet ( bij ons) Bemoeizorg.
Dit is een speciale groep hulpverleners, die juist ingezet wordt bij mensen die niet geholpen willen worden. Zij kunnen dan bij je oma langsgaan en hebben veel ervaring met mensen zoals je oma en hebben meestal succes!

Veel sterkte met alles en ik hoop dat je iets aan mijn info hebt!