Mag degene die bloed afneemt doorvertellen bij wie ze bloed heeft afgenomen?

Een poosje geleden heb ik bloed laten prikken op een prikstation bij ons in het dorp. Het bloed werd afgenomen door een moeder van een bekende. Een paar weken later kwam ik bij deze bekende op verjaardagsvisite en maakte de opmerking; "had je mijn moeder met bloed prikken" Ik vind het zeer bezwaarlijk dat zij dit wist.. als ik ga bloed prikken om wat voor reden dan ook dan hou ik dat voor mezelf. Ik mag toch hopen dat ze de redenen voor mijn bloed afname voor zichzelf heeft gehouden..

Ik ga hier sowieso een melding van maken bij mijn huisarts deze zit in het zelfde gebouw als het prikstation

Toegevoegd na 1 uur:
Ik neem dit heel serieus met name voor andere mensen die voor zeer ernstige en dus persoonlijke redenen bloed laten prikken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal vast wel meevallen, over een paar dagen is iedereen het allang weer vergeten.

Antwoorden (5)

Die mensen hebben geen zwijgplicht dus het mag wel, maar netjes is het niet. De reden voor bloedafname staat niet op het formulier dus die weet ze als het goed is niet tenzij er voor iets geprikt wordt dat maar 1 reden kan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ik neem het wel serieus! ok misschien heeft ze dan geen zwijgplicht, maar ik vind het wel raar! heb je wel is een bloedafname formulier bekeken?? natuurlijk weet ze wel waarvoor ik bloed heb laten prikken.. ze weet echt wel waar die afkortingen voor staan! de hokjes zijn duidelijk aangekruist en ze gebruiken ook verschillende buisjes.. bijv. als ze je bloedprikken in de zwangerschap (vitamines) rollen ze die in aluminiumfolie. en als je een zwangerschapstest doet staat er duidelijk BB (is bloedbeeld) HCG vermeld. als je getest wordt op HIV of hepatitis, glucose, ijzer, syfilis enz enz het staat er heel duidelijk op, dat kan ook niet anders, want je bloed gaat samen met het afname formulier naar het laboratorium dus sorry maar dat is dus echt een dom antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf al een paar keer bloed laten prikken, bij verschillende ziekenhuizen, en daar stond inderdaad aangekruist wat er geprikt moet worden. Maar ze weet de uitslag niet dus zo erg is het niet. Maar toch klagen want het hoort niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook al weet ze de uitslag niet, ze hoort dit alsnog niet aan haar dochter te vertelen want ze heeft gewoon zwijgplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ze zwijgplicht hebben wist om niet, maar doorvertellen hoort inderdaad niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenzij het een laborante is, die hebben geloof ik geen zwijgplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ROLAND!!! Als je niet zeker weet wat je als antwoord geeft GEEF DAN GEEN ANTWOORD!
Dat mag absoluut niet. Als je in de zorg werkt (daar valt zij ook onder), heb je een zwijgplicht. Zal dit zeker melden als ik jou was. Ik werk zelf in de zorg, ook in een dorp. Wij worden daar zeer op geattendeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat dacht ik dus al! ik heb zelf als tandarts assistente gewerkt en mocht ik ook niet vertellen welke patienten ik in de praktijk had gezien.. en het is voor mij niet zo heel erg maar ik vraag me dan af bij wie ze het nog meer doorverteld.. :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het zo erg als ze dat doen. Het zijn mensen die niets anders te melden hebben en zich zo nog een beetje boeiend denken te maken. Heel sneu. En natuurlijk meld ze de rest ook....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ik ga het zeker melden! heb donderdag een afspraak met de huisarts voor iets anders niet speciaal hiervoor maar laat wel weten wat de huisarts en de assistentes ervan zeggen..
Misschien heeft ze zwijgplicht en is ze haar boekje te buiten gegaan,maar ik kan me goed voorstellen, dat die bekende toevallig jouw naam noemt in een gesprek, en dat ze dan spontaan zegt: Oja die heb ik van de week nog gezien. Het kan ook zijn dat iemand anders gezegd heeft: goh ik moest bloedprikken en ik zag X ook, en dat je kennis daarom vraagt of haar moeder toen toevallig dienst had
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze vertelde me zelf dat haar moeder dat verteld had.. ik heb tegen haar ook gezegd dat ik het vreemd vond dat haar moeder dat verteld had
Op een dorp zit je al snel met een stel min of meer bekenden in de wachtkamer van een gezondheidscentrum of dergelijke instelling. Dát je bloed laat prikken kun je niet echt geheim houden. Echter, gezondheidszorgers kunnen maar beter het zekere voor het onzekere nemen door ook daarover hun mond te houden. Dat hoeft niets met een belofte of een eed te maken te hebben maar wel alles met het respecteren van de integriteit van de aan jou toevertrouwde patiënten.

Een volgende stap kan namelijk zijn dat de apothekersassistent, een kennis van die moeder die prikt, en jou ook vaag kent, vertelt dat je kort na die prikkerij in de apotheek bent gesignaleerd. Als er nog zo'n op zich onschuldig feitje wordt toegevoegd is er misschien al heel makkelijk te reconstrueren wat er met je aan de hand zou kunnen zijn. Liever niet doen dus, hoewel je het nog op het randje kunt vinden.

Het is natuurlijk absoluut uit den boze om te vertellen wat er aangevinkt was op het formulier. Aan de hand daarvan kun je vrij goed nagaan wat er in de kamer bij de dokter precies besproken is, zonder dat je de labuitslagen al weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is absoluut uitermate verboden!
In mijn beroep als verpleegkundige heb ik ook te maken met zwijgplicht. Iedereen die in de zorg werkt, heeft hiermee te maken. Dus ook een tandarts, fysio, kraamhulp, laborant en maatschappelijk werk.
Hier hebben wij zelfs een eed voor af moeten leggen.

Ik zou dit absoluut doorgeven aan de huisarts, degene kan namelijk voor het tuchtrecht moeten verschijnen!
Dit word namelijk heel serieus genomen, het valt ook onder meineed.
Klik op mijn vermelde bron van tuchtrecht, om dit aan te geven bij het tuchtrecht als klacht.

Bij verschijning van het tuchtrecht kan iemand uit het BIG register geschreven worden, geschorst worden, of een berisping krijgen.
Het BIG register is het register waar je je in moet schrijven als zorgverlener, zodat de patiënt te allen tijde beschermd kan worden.

Dus als korte antwoord op je vraag: Nee dit is ten strengste verboden en kan heftige consequenties hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leggen verpleegkundigen tegenwoordig een eed af? Dan heb ik iets gemist, want dat is echt nieuw voor mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord verder lezend geef je een paar links maar het is me absoluut onduidelijk waar ik precies kan vinden wat er wel en wat niet onder de geheimhoudingsplicht valt en voor wie dit alles geldt. Voor zover ik weet vallen laboranten niet onder de wet BIG, waarmee ik uitdrukkelijk zeg dat dit niet betekent dat zorgeloos met patiëntgegevens mogen omgaan. Evenmin vallen laboranten onder een vorm van tuchtrecht. Wederom kan ik achterlopen qua informatie, hoor, maar ik dacht dat ik het allemaal toch redelijk bijhield. Tenslotte is meineed het afleggen van een valse verklaring tijdens een rechtszitting. Daarvan lijkt me hier geen sprake.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf als verpleegkundige de eed af moeten leggen voor geheimhouding waarin ik heb belooft om nooit vertrouwelijk toegezegde informatie te verspreiden en vertrouwelijke gegevens ook vertrouwelijk zal houden. Voor iedere zorgverlener is er een andere eed, maar iedereen legt op zijn minst de eed van beroepsgeheim af. Inderdaad, meineed is niet het goede woord. Ik bedoel er uiteraard mee dat iemand zich niet houd aan de afgelegde eed. Een labborant legt ook de eed van geheimhouding af. Een vriend van mij heeft deze onlangs afgelegd. Dit is precies dezelfde als voor verpleegkundigen heb ik bemerkt. En iemand die bloed afneemt is of een laborant, verpleegkundige, arts of arts assistent. Dus al deze mensen hebben de eed afgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zal ik me ook maar even voorstellen. Ik heb evenals jij een verpleegkundige achtergrond maar ik heb een belofte tot geheimhouding afgelegd en geen eed, zoals artsen, die bovendien meer inhoudt dan alleen geheimhouding. Maar goed, misschien ben je ingezetene van België en zijn die dingen daar anders geregeld? Ik geef er overigens de voorkeur aan om niet zo geprononceerd te koop te lopen met mijn diplomaatjes, hoewel ik mijn achtergrond in voorkomende gevallen ook weer niet verdoezel. Argumenten zijn mij te allen tijde liever dan strepen. Het is een keuze maar ik heb gelukkig dan ook meer hobby's. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar niet iedereen die zwijgrecht heeft staat BIG geregistreerd. Doktersassistentes hebben ook zwijgplicht en poli-assistentes maar die staan ook niet BIG geregistreerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het BIG-register zijn artsen, apothekers, fysiotherapeuten, gezondheidszorgpsychologen, psychotherapeuten, tandartsen, verloskundigen en verpleegkundigen opgenomen. Niet opgenomen zijn onder andere gezondheidswerkers zoals ergotherapeuten, logopedisten en diëtisten. Hiervoor geldt het Besluit diëtist, ergotherapeut, logopedist, mondhygiënist, oefentherapeut, orthoptist en podotherapeut. Kennelijk worden de verantwoordelijkheden van alle andere beroepen in de gezondheidszorg als afgeleid van hun opdrachtgever/organisatie gezien. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze zich nergens aan hoeven te houden maar dat zal hoogstwaarschijnlijk in het arbeidscontract worden vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als doktersassistente (in opleiding) heb ik vanaf heb begin dat ik met de opleiding begon een contract moeten tekenen waarin ik aangeef me aan mijn zwijgplicht te houden en ook moet ik een eed afleggen wanneer ik diplomeer, dus alsnog is dit als niet BIG geregistreerde niet altijd afhankelijk van de organisatie/instelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Noesje93: gaat het om een eed of een belofte? Daar zit echt verschil tussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de docenten een eed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb me er eens in verdiept. Ik heb het een en ander gemist, hoogstwaarschijnlijk omdat ik in de periode van invoering andere dingen aan mijn hoofd had... Er wordt tegenwoordig inderdaad gesproken van een eed, die ook in de vorm van een belofte mag worden afgelegd. Die eed of belofte heeft echter geen juridische basis en is ook niet verplicht om in het BIG-register te worden ingeschreven.