Sommige medicijnen moet je voor het eten nemen, sommige tijdens en sommige erna. Hoe komt dit? Lees verder

Is het effect van een medicijn die je voor het eten moet nemen maar na het eten neemt echt HEEL veel anders dan hem innemen volgens de bijsluiter?

Zijn er studies hierover bekend? Bijvoorbeeld ook voor "algemene" pillen zoals aspirines, ibuprofen, vitaminenpillen, etc

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
40.5K
Kimath
12 jaar geleden
ik heb nu een middel dat ik 2 uur na het eten moet innemen, erg vervelend, moet elke keer de wekker zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ja das lastig, ik heb er 1 die ik een uur voor het ontbijt moet innemen, moet er altijd eerder voor opstaan.

Het beste antwoord

Er zijn drie grote redenen waarom je sommige medicijnen best al dan niet tijdens, voor of na het eten inneemt:
- farmacokinetiek
- gastro-intestinale reactie
- interactie met voeding

Voor elk van deze drie redenen zijn er voldoende studies gebeurt om dit te onderbouwen.

Uitleg:
1) Farmacokinetiek
De werking van een geneesmiddel hangt ook af van de manier en snelheid waarmee het verteerd en opgenomen wordt in het maag-darm stelsel. Voor sommige medicatie wil je een vertraagde opname, voor andere juist een versnelde opname. Afhankelijk daarvan neem je na de maaltijd of juist nuchter in.

2) Gastro-intestinale reactie
Sommige medicijnen zijn rechtstreeks schadelijk voor maag- of darmwand. Deze medicijnen willen we "verdunnen" met eten, zodat de lokale reactie vermindert. De meest bekende geneesmiddelen zijn NSAID's (zoals Brufen) die maagzweren kunnen veroorzaken en antibiotica die diarree kunnen geven.

3) Interactie met voeding
Sommige voedingsstoffen beïnvloeden de opname van het geneesmiddel. Afhankelijk of het om vet- of wateroplosbare producten gaat bv. Daarom is het soms ook aangewezen juist wel of geen voeding te gebruiken bij inname van het medicijn. Ook wanneer de precieze dosis van het medicijn belangrijk is, kunnen er specifieke richtlijnen over voeding meegegeven worden.

Als deze richtlijnen in de bijsluiter staan, kan je ervan uitgaan dat er onderzoek naar gedaan is of dat er voldoende case-reports zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de gastro-intestinale reacties kan je ook nog de medicijnen rekenen die in maag of darm zelf moeten werken, zoals harsen en antacida. Deze zijn voor hun werking bijzonder afhankelijk van wanneer je voedingsinname is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nieuwsgierig geworden naar Jou achtergrond... ff kopiëren voor eigen gebruik

Andere antwoorden (3)

Voor zover ik weet heeft dat alles te maken met de maagwand. Als je bijvoorbeeld ijzer slikt moet je dat bij voorkeur slikken voor de maaltijd en er nooit melk bij gebruiken. Als je er wel melk bij gebruikt dan word het ijzer niet opgenomen door de maagwand.
Een paracetamol slikken op een lege maag werkt sneller dan als je hem slikt na de maaltijd. Maar als je een gevoelige maag hebt is dat af te raden.
Er zijn ook medicijnen die agressief kunnen zijn voor de maag (zoals ontstekingsremmers) die je juist na je maaltijd moet innemen, omdat je maagwand dan deels beschermd is door het voedsel. Ik ken iemand die een erg sterke ontstekingsremmer gebruikt en daarom altijd haar medicijnen in moet nemen na de maaltijd mét melk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maag neemt neemt geen medicijnen op. Daar zou beter darm kunnen staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder trouwens een plusje voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel medicijnen worden wel in de maag opgenomen.
Hangt af van het doel van het medicijn.
Is het iets om bv het zuurgehalte in je maag te beïnvloeden dan is het effect echt heel anders. Ook voor medicijnen voor de maagwand bv.
Gaat het om een pijnstiller of andere pillen welke door je darm worden opgenomen dan zal de opname veel sneller zijn als je hem op lege maag inneemt dan op volle. Meestal geen probleem als je hem na eten inneemt ipv voor. Omgekeerd...iets wat na het eten moet, kan je beter niet voor het eten innemen. Dan kan de opname te snel worden en dus de in je bloed aanwezige dosis te hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een pil voor het eten inneemt dan is je maag bijna leeg.
De medicijn wordt dan snel in het bloed opgenomen.
Als je de medicijn neemt vlak na het eten dan is je maag vol en zal de medicijn veel geleidelijker opgenomen worden.
Wat het nadelig effect kan zijn zal afhangen van welk medicijn het is.
Voor het bestrijden van hoofdpijn is het bijvoorbeeld prettig dat snel alle medicijn in het bloed komt.