lichaamstempratuur verschillen. wat is waar?

Men waarschuwt vaak met extreem warm weer niet snel een koud bad in te springen om hart problemen enz te voorkomen. Maar bij sauna's wordt wel de mogelijkheid gegeven om in een ijskoud bad te duiken en dit zou dan juist goed zijn! Wat is er nou waar, is het wel of niet goed voor het lichaam? Bvd

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie waarschuwt om met extreem warm weer niet snel in een koud bad te springen om hartproblemen te voorkomen?
Het is goed voor de doorbloeding, dus in principe ook goed voor je hart, mits je hart gezond is.
Het is alleen voor de gevoelstemperatuur niet zo goed, je zult het warme weer na het koude bad alleen maar warmer ervaren (wat overigens weinig doet met je hart als deze gezond is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rjs88 Er is kans op een hartaanval door de schrik van het koude water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bliets, bij de sauna raden ze je het wel aan om na de sauna een koud bad / douche te nemen, die mensen zullen toch niet liegen?
Interessante vraag dus... :)
Kimath
12 jaar geleden
Bij de sauna waarschuwen ze wel dat mensen met hartklachten (o.a.) moeten oppassen.

Het beste antwoord

Het is nog maar vrij recent, dat men medisch ontdekte, dat elk dierenlichaam en mensenlichaam een ingenieus systeem heeft om de temperatuur te regelen, en een zeer mooi technisch artikel hierover dat op alle zoogdieren van toepassing is, staat hierover op de betrouwbare website http://www.stamcel.org/html/hypo.htm.

Als je echter in koud of warm water terecht komt, is natuurlijk het eerste dat je lichaam doet, dit zintuiglijk registreren, om daarna de gewenste actie te nemen, zijnde afkoeling bij hitte en opwarming bij koude. Let echter op, tegelijk startten ook de inverse processen op, en dat kan bizar klinken, maar dat is om meteen te voorkomen dat het lichaam in het andere uiterste komt.

Je schrijft over extremen en sauna is inderdaad nogal extreem op dat vlak en heeft uiteindelijk als bedoeling deze processen te trainen. En training is op termijn inderdaad goed voor je lichaam, maar te snelle of overdreven training niet. Zelf ben ik een enorme sporter en vroeger was ik bij de Brugse IJsberen, maar daar was altijd een dokter aanwezig want onvoorbereid duik je beter niet in het ijs van de Reien te Brugge of in de zee. Met sauna heb ik enorme problemen, want mijn lichaam raakt eerst heel verward maar uiteindelijk is ook voor mij dat zweetproces een enorme uithoudingstest voor mijn lichaam (mag ik niet te lang laten duren). In zekere zin heb ik dit dus niet nodig, maar iedereen die af en toe in de sauna gaat, zal je bevestigen dat ze zich de dag nadien meestal als een nieuwe mens voelen en je huid lijkt soms weer die van een baby te zijn.

Concreet is intussen ook vastgesteld dat kinderen die wat 'ruwer' opgevoed worden dan deze die altijd helemaal ingeduffeld worden, en dat ook volwassenen die niet altijd de airco in de wagen/kantoor/huis aanzetten of de verwarming bij de eerste daling van temperaturen, op termijn ook minder verkoudheden krijgen of erdoor geen echte ziektesymptomen meer hebben of gewoon kunnen doorwerken.

Tot slot zal het lichaam binnen beperkte temperatuurschommelingen enkel de bruuske schommeling voelen, maar daarna terug comfortabel voelen omdat het wel een marge heeft. Enkel buiten die marges (per diersoort anders), gaat het lichaam serieus reageren omdat het natuurlijk op overleven afgestemd is en zich bedreigd voelt. Eigenlijk is heel het leven op aarde slechts mogelijk binnen de temperatuurmarge die 'toevallig' op onze aarde ideaal lijkt te zijn. Opwarming van de aarde is ook geen bedreiging op dat vlak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je gezond bent, dan is daar niets aan de hand.

Door van warm naar koud te gaan (extreem) gaat jouw hart extra snel pompen. Niets mis mee. Maar als je al hartproblemen hebt, kan dit lijden tot hartkloppingen en in het ergste geval een hartfibrillatie.

Maar zelfs iemand met hartproblemen kan wisselende temperaturen goed zijn. Alleen dan niet zo'n extreme wisseling van heel heet naar ijskoud maar door gebruik te maken wisseldouches. Warm douchen, langzaam aan kouder, dan weer warmer. etc Dit zou goed zijn tegen hartkloppingen.

Maar alles bij elkaar: Als je geen hartklachten hebt, niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als aanvulling om mijn voorganger een voorbeeld:
Hardlopen is gezond, blijkt telkens weer uit onderzoeken. Niet voor niets doen er komend weekend aan de marathon van New York duizenden hardlopers mee. Hardlopers leven langer en hebben tot op hoge leeftijd minder risico op gezondheidsproblemen.
Toch krijgen naar schatting in Nederland per jaar 400 hardlopers, ook recreatieve lopers, te maken met hartfalen.

je hart wordt namelijk bij allerlei extreme dingen (temptratuur, gevaar, sport) extra aan het werk gezet. dit is inderdaad een beetje gevaarlijk op korte termijn maar normaal overleef je dit gewoon, en wordt je hart er groter/sterker door. je hoeft hierdoor de rest van je leven minder hartkloppingen per minuut te hebben. dus je komt er sterker uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je op vakantie bent in een warm land en je bent niet gewend aan vreemd voedsel kun je weleens darmproblemen krijgen, de reisleiders geven zelf altijd het advies niet te koud drinken (bier) en niet vanuit de hete zon vanuit je ligstoel snel in het koude zwembad duiken, dan is de kans dat je darmproblemen krijgt groter, omdat je a. het voedsel niet gewend bent, b, het hete weer niet gewend bent.
Ineens koud bier en zwembad is dan niet goed voor je darmen zeggen ze dan.
Vakantiegangers die dan darmproblemen krijgen klagen dan over het eten maar de klachten worden dan veroorzaakt door de hitte en ineens koud drinken/zwembad zegt de reisleiders in b.v. Egypte.
Ik geeft het maar door.
Bronnen: