Mijn zoontje is gestoken door een bij? of een wesp?

Ik heb de angel uit zijn huid gehaald en twee keer uitgezogen. Er zat dus een angel in zijn huid.. Ik denk daarom dat het een bij was. Maar een vriendin van mij zei nee het was echt een wesp! Wat
Denken jullie? Als het inderdaad een bij was was het zeker geen grote.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een bij heeft een weerhaak aan haar angel zitten. Na de steek blijft de angel met (pompend) gifzakje achter. Dus als er nog wat OP de huid(gifzakje met ingewanden) is achtergebleven kun je met zekerheid zeggen dat het een bij was. Juist dat pompend gifzakje zorgt er voor dat je naar mate de je langer wacht met het verwijderen van de angel er steeds meer gif wordt ingespoten. Daarom is snelle verwijdering van de angel gewenst. Hierbij kan een stuk van het harde deel van de angel in de huid achterblijven. In tegenstelling tot de bij trekt de wesp haar angel(die geen weerhaak heeft) gelijk weer terug en komt er relatief minder gif in het lichaam en blijft er niets achter. M.i. kan het dus geen wesp zijn geweest.
Sommige soorten bijen (m.n. de Italiaanse rassen) hebben wel een gele ring op hun achterlijf. Dit zijn dan ook de meer agressieve soorten. Hierdoor kan de verwarring met de wesp zijn ontstaan.

Maar wat nu telt is dat je je zoontje in de gaten houdt en dat hij niet allergisch gaat reageren. B.v. dat de plek en omgeving waar hij gestoken is extreem gaat zwellen.
Maar zo'n vaart zal het bij een kind niet lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het valt mij nog elk jaar op dat heel veel mensen bijen en wespen doorelkaar halen.

En uit jouw verhaal kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid concluderen dat het een bij was.

Heb je het ook zien gebeuren? En weet die vriendin zeker dat ze geel met zwarte strepen zag in plaats van een goudbruin harig achterlijfje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Maar maakt het ergens om uit welk beest het geweest is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjah het beest viel uit zijn shirt toen ik het als de zodemieter uit trok bij hem. Hij zat in de buggy. Toen trapte ik hem
Dood. Ik zag ook geel met zwart en dacht ook eerst een wesp. Maar toen ik net op internet keek las ik dat een wesp zijn angel niet achter laat. Dus daarom denk ik nu dat het een bij was. Want hem toch best een redelijk grote angel moeten verwijderen. Ik geen harig lichaam gezien, en was anders redelijk klein voor een bij...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het gif van een bij is veel sterker. Bij allergie kan het zelfs levensgevaarlijk zijn. Dus het maakt wel degelijk uit. Nuttige reactie trouwens. Veel dank ook namens de vraagsteller :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja ik heb er natuurlijk niet echt op gelet ook. Ik was bezig met me zoontje uiteraard. Maar ben toch wel benieuwd. Volgens de dokter is alles in orde en zal de zwelling snel afnemen met de zalf die we gekregen hebben
Laat je zoon via google afbeeldingen een bij en een wesp zien laat hem goed nadenken. En als hij zeker weet dat het een bij/wesp dan weet je dat!=)
en als het een paar dagen later nog steeds irriteerd kun je naar de dokter gaan en kun je gelijk terecht voor goede medicijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is twee:) dus hij zal daar geen verschil in zien en zeker geen antwoord op geven:)
met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid durf ik te zeggen dat het hier om een bij gaat. Deze uitspraak doe ik omdat een bij slechts een keer kan steken, omdat zijn angel in de huid blijft hangen door de weerhaken op de angel van een bij. Een wesp kan daarintegen veel vaker steken, maar zijn angel blijft zelden in de huid van een mens achter.