Hoe kan het dat veel mensen blijven geloven in homeopathie, kruidengeneeskunde, acupunctuur etc?

Er zijn duizenden wetenschappelijke publicaties die aantonen dat het echt onzin is, toch blijft men erin geloven, soms zelfs stelt men deze (voor) middeleeuwse toverkunsten vóór de reguliere geneeskunst.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er uberhaupt bewijzen dat door de topicstarter aangehaalde methodes daadwerkelijk werken? Het is puur placebo-effect.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik ken mensen die ook in deze hokespokus geloven en dan ook nog de griepprik overslaan, omdat de werking onvoldoende bewezen zou zijn. Onbegrijpelijk.

Het beste antwoord

Veel reguliere medicijnen zijn rechtstreeks afgeleid van de 'voormiddeleeuwse toverkunst', dus je vraag is niet correct.
Vroeger kauwde men bij pijn en koorts op wilgenbast, nu zit hetzelfde stofje in een pil en noemen we het aspirine.
Bij heftige pijn kon papaversap helpen, nu gebruiken we het als morfine in (oa) pilvorm.
Er zijn veel kruiden die nog steeds effectief gebruikt worden.
Zoals jij je vraag stelt, klinkt het alsof jij denkt: 'Als het niet ingewikkeld gebrouwen is in een laboratorium, kan het niet deugen'- wie is hier dan de magische denker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat veel mensen vanwege het placebo-effect toch baat hebben bij deze behandelingen. En daardoor wordt het effect ten onrechte aan de behandeling toegeschreven, terwijl het in feite het eigen lichaam is die voor vermindering van de klachten zorgt.

Toegevoegd na 4 minuten:
die = dat
bamibal
12 jaar geleden
dat komt door het placebo effect.

zie de link voor meer uitleg hierover
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regulaire geneeskunde/industrie, heeft door z'n grote belangen, invloed en winstbejag, geen enkel baat bij alternatieve vormen van geneeskunde, het snoept zelfs klandizie af, stel je voor een pilletje voor een hoop geld(lees winst) wat het opmoet nemen tegen een natuurproduct, wat je zo kan plukken? Het mooiste is dat de werkzame stof uit die pil, meestal ook gewoon uit de natuur komt.)Verder wat betreft het placebo effect: Realiseer je wel dat ook kinderen(zonder dat ze zich dit beseffen) , baat hebben bij bijvoorbeeld accupuntuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Waarom zou het placebo-effect niet bij kinderen kunnen optreden?
itsme
12 jaar geleden
en bij dieren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb één "wetenschappelijke"studie gezeien waarbij het effect van accupunctuur wordt bekeken op kokhalsproblemen (geen grapje) en hier schijnt dus accupunctuur te hebben geholpen. Overigens vind ik het behandelen van kinderen met accupunctuur gewoon kindermishandeling.
Cryofiel
12 jaar geleden
Precies. Het is een bekende drogredenering dat kinderen en dieren geen baat zouden hebben bij het placebo-effect. Iedereen die wel eens een baby heeft verzorgd, weet dat ook baby's al overduidelijk reageren op zulke dingen. Het placebo-effect treedt dus wel degelijk op bij kinderen, zelfs bij baby's van nog maar een paar weken oud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De markt voor onzingeneeskunst is erg groot. Wat denk je alleen al van (Dr) Vogel? Is dat geen geldklopperij?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat is ook het overtreden van regels. De multinational Vogel doet net of hij een arts is, door zich "dokter" te noemen. Dat is verboden. Ieder ander die doet of hij arts is, wordt daarvoor gestraft. De macht van de homeopathische multinationals is zo groot, dat ze de wet straffeloos kunnen overtreden, zelfs als ze daarmee ten onrechte bepaalde verwachtingen wekken en dus feitelijk aan misleiding doen.
Ter nuancering van de drie verschillende behandel mogelijkheden die je noemt:
kruidengeneeskunde en accupunctuur werken wel degelijk. Homeopathie daarentegen is zodanig verdund dat er geen werking over blijft.
Kruidengeneeskunde is wel degelijk werkzaam. Kruiden...planten... hebben vaak geneeskrachtige stoffen in zich. Denk aan digitalis voor hartkwalen bijvoorbeeld. Moderne medicatie wordt over het algemeen uit plantaardige stoffen gemaakt! Al zijn er ook synthetische medicijnen.
Accupunctuur is het stimuleren van energiebanen die recentelijk wel degelijk zijn aangetoond. (wel zeer recent, ergens in de afgelopen zes maanden, en ik kan het onderzoek even niet vinden)
Ze zetten het naaldje in een zenuwbaan, en produceren daarmee o.a. dopamine en andere pijnstillende stoffen die het lichaam dan als reactie aan maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze eigenlijk evenmin kunnen bewijzen dat het onzin is. Wat wetenschappelijk vastsgesteld is, is het feit dat je bij die gigantische verdunningen op moleculair vlak geen restant meer kunt hebben van de oorspronkelijke werkzame stof. Dus als je vertrekt van uit het wetenschappelijke standpunt (zoals ik) dat er moleculair geen chemische reacties als dusdanig kunnen zijn, dan is bijv. het homeopatische slangenvergif wetenschappelijk geen slangenvergif meer en kan het dus niet helpen.

Maar zeer veel ziekten gaan eigenlijk vanzelf over, zonder dat je iets neemt. En de psychologische kracht van een aantal mensen met (soms een teveel aan) zelfvertrouwen, werkt wel degelijk. Denk maar aan een verliefd koppel dat huwt en niets ziet van enig negatiefs aan elkaar. Mijn echtgenote was de perfecte vrouw voor mij, maar toen ze wegging heb ik dat na jaren ook beginnen relativeren en besefte ik dat ze wegging bij mij om DEZELFDE redenen als dat ze eigenlijk trouwde met mij, maar dan van een negatieve zijde gezien.

Mensen gaan naar de dokter of homeopaten om geholpen te worden.

Nu kan je echter het woord nonsens NIET gebruiken bij homeopathie, want er zijn veel gevallen waar het (echt waar) wel blijkt te werken, ook statistisch. Maar fysiochemisch kan men dat niet duiden, wie dat wel kan, krijgt trouwens 1 miljoen EUR, maar elke poging werd reeds ontmaskerd daartoe.

Ik zit echter in de middens die nadenken over de snaartheorie op veel dieper niveau dan de deeltjestheorie, en volgende stelling bijvoorbeeld is een mogelijk verklaring die zou kunnen staven dat het wel degelijk kan werken zonder reactie op moleculair niveau: Namelijk dat het vergif een geheugeneffect heeft op water, en dat het water op een andere wijze een soort trillingstoestandswijziging krijgt.

In dat geval, zou het vergif al terug uit het water zijn, maar als het lichaam dat homeopathische water binnenkrijgt, zou het toch 'herkennen' en alert zijn voor het vergif zelf, en zo haar afweermechanisme elke keer activeren en trainen, zonder dat het schade ondervindt omdat het gif zelf niet meer actief is.

Dit is echter een benadering die niet valt op je 1 miljoen EUR te krijgen...

In reactie hieronder, wat meer detail en een goed boek daarover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Detail: Als je slangenvergif in water doet, verdeelt het zich over het waterniveau op een bepaalde wijze (tegengesteld aan exponentieel, dus niet machts- maar wiskundig wortelsgewijs). Het is helemaal niet onwaarschijnlijk dat er op andere niveaus een soort trilling wordt veroorzaakt die het water anders ordent, of de snaartrillingen op niet registreerbaar niveau beïnvloedt (dus veel kleiner dan viraal, veel kleiner dan atoomvlak, de voorstelling van een atoom en elektronen is trouwens nonsens en kan niet en is ook een totaal fictieve voorstelling van iets dat 'waarschijnlijk' zo is). Het hoeft dus niet ondenkbaar te zijn, dat, een keer het slangenvergif eruit, het water wel nog het effect heeft en een soort geheugen heeft dat het ooit geïntoxiceerd was daarmee. Er zijn wetenschappers die het helemaal niet onmogelijk achten dat op dat niveau een dierlijk lichaam of bepaalde cellen dan dit gememoriseerd water herkennen, en daardoor wel een reactie hebben, maar net een gezonde reactie van afweer terwijl het water helemaal niet bedreigend is. Ik zie dit ook als mogelijkheid, omdat homeopathie wel degelijk vertrekt van een stomme boerenlogica dat men bijv. allergieweerstand net moet trainen a.h.v. de stof waaraan men allergisch is, maar in een zodanige dosis dat het afweermechanisme reageert, maar er geen fysische allergie optreedt. Als men immers zou bewijzen dat er wel degelijk nog dergelijke stoffen in de homeopathie zitten, zou men immers ziek worden, terwijl sommigen blijken te genezen ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2. Zoals beloofd, een verwijziging in de 'alternatieve denklogica' (maar gaat helemaal NIET over homeopathie): Een interessant boek hierover is "Water knows the answer" van de Japanse onderzoeker Masaru Emoto (Yokohama, 1943!!). Ik heb het in mijn boekenkast, maar nog nooit gelezen, maar we denken hierover met wetenschappers wel regelmatig zelf creatief over na. Dus, primo: nee het werkt fysiologisch niet. Secundo: het meeste geneest ook zonder homeopathie. Tertio: er zijn gevallen waar we de indruk krijgen dat het wel helpt, maar of dat dan psychisch is of door andere verklaringen dan fysiologisch, weten we nog steeds niet. Ik schrok laatst ook hoe een hoefsmid van mijn paard aan de hoef zag wat het foutief at en welke ziektes het paard had of vatbaar voor was. Dit ging over een oude man met heel veel ervaring. Intussen weet ik dat mijn teennagel er normaal een jaar over doet en dat je bij erge psychologische trauma's dat trauma kunt zien eruitgroeien in je teennagels. Straf hé, maar wel wetenschappelijk verantwoord zoals de jaarringen van een boom. Dus altijd voorzichtig en per context (ver)oordelen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Mijn persoonlijke reactie: Je antwoord begon prima. Inderdaad werken veel dingen op psychisch niveau. Dat is bekend, bewezen, verklaard en geaccepteerd. Het probleem met homeopathie is dat homeopathen beweren dat hun middeltjes werken op MEER dan psychisch niveau. Die stelling is te bewijzen, als ze waar is. De *verklaring* is niet relevant. Best mogelijk hoor, dat er een geheugeneffect is. Of dat de snaartheorie iets zou verklaren. Maar dat maakt niet uit. Het gaat er in eerste instantie om, te BEWIJZEN dat er een effect is. Het VERKLAREN komt dan later wel. Dat BEWIJS is waar het misgaat. Als één van de door jou genoemde theorieën de verklaring zou zijn, dan zou er een effect moeten zijn. Dat effect zou je moeten kunnen laten zien. Er zou één of ander verschil moeten zijn tussen enerzijds een homeopathisch middel, en anderzijds puur water. De uitdaging aan de homeopathen is daarom: laat dat maar eens zien. Maak twee potjes, het ene met slangengif C30, het andere met puur water. Probeer er dan eens achter te komen welk potje het slangengif C30 bevat, en welk potje het pure water bevat. Dat is nog nooit gelukt. Op geen enkele manier. En juist deze constatering is de reden waarom de wetenschap de homeopathische theorie afwijst. De theorie voorspelt dat er een verschil is tussen de twee potjes, maar wanneer we de natuur als scheidsrechter gebruiken, blijkt dat verschil er niet te zijn. Trek je eigen conclusie. (Oh ja, al je het met één van de punten van mijn redenatie niet eens bent, staat het je natuurlijk vrij dat te vertellen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou willen dat ze bij goeievraag de lengte van de antwoorden zouden beperken.