Hoezo had Gemmeker ( De kampcommandant van Kamp Westerbork ) Zijn werk gefilmd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens eigen zeggen: "om later nog eens terug te kunnen zien hoe het vroeger geweest was" en tevens " voor gebruik in het kamp zelf".
Maar het is aannemelijker dat hij met de film aan zijn bevelhebbers in Berlijn wilde laten zien hoe hij Westerbork als Arbeitslager belangrijk had gemaakt voor de Duitse oorlogsindustrie. Zodoende kon hij zijn eigen verblijf in Westerbork rekken en tevens overplaatsing naar het Oostfront voorkomen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens: het was niet Gemmeker zelf die filmde. Dat was Rudolf Werner Breslauer, een Joodse lithograaf die met zijn familie was gedeporteerd naar Westerbork. Breslauer filmde op bevel van Gemmeker. Een maand na het filmen kwam Breslauer om in de gaskamers van Auschwitz.