Verschil tussen sauna en stoombad?

Waar ik fitness hebben wij daar een sauna en een stoombad. Maar wat is het verschil? Met een stoombad droogt je huid wel niet uit en is met stoom maar zijn er nog verschillen? Je zweet toch met beide..?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Het belangrijkste verschil tussen een sauna en een Turks Stoombad is het klimaat.
In het stoombad is de temperatuur zo’n 50º C, terwijl het in een sauna minstens 80º C is. Daarnaast valt ook meteen het verschil in luchtvochtigheid op. In het stoombad hangt een dichte nevel, die vaak wordt verrijkt met een essentiële olie van mint of eucalyptus. Samen met de fijne stoom heeft dit een heilzame uitwerking op de luchtwegen. Bovendien worden de poriën van de huid alvast geactiveerd, wat bevorderlijk is voor het transpireren tijdens de volgende saunaronde.
Een saunacabine is gevuld met warme, maar droge lucht. Voordeel daarvan is, dat de huid gemakkelijker transpireert en daardoor afkoelt. In een stoombad gaat dit niet op, omdat de luchtvochtigheid veel te hoog is. In sommige sauna’s wordt, zoals dat heet, ‘opgegooid’. Er wordt dan water (eventueel met essentiële olie) over de hete stenen gegoten, waardoor de luchtvochtigheid snel toeneemt. Dit geeft een heerlijk ontspannend resultaat.
Net als de sauna zorgt het stoombad voor opwarming van het hele lichaam. Na ongeveer een kwartier in een stoombad is de lichaamstemperatuur net zoveel gestegen als in de sauna. Dat komt dus doordat je in het stoombad niet afkoelt door transpiratie. Het is daarom ook noodzakelijk om, net als na een bezoek aan een saunacabine, na een stoombad rustig de tijd te nemen om af te koelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De luchtvochtigheid is het verschil, die is in het stoombad veel hoger. Daardoor voelt de warmte heel anders aan dan in de drogere sauna.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel de temperatuur als de luchtvochtigheid verschillen heel sterk. In de sauna is de temperatuur rond de 90°C. Je kunt dat goed verdragen omdat de luchtvochtigheid heel laag is, minder dan 15%.
Een stoombad heeft een relatieve luchtvochtigheid van bijna 100% en een temperatuur van rond de 50°C. Door die veel hogere luchtvochtigheid voelt een stoombad vaak warmer aan dan een sauna, het voelt in ieder geval veel zwaarder en drukkender aan.

Ditzelfde verschil voel je eigenlijk ook al in de buitenlucht. 30° in Nederland is vaak heet en benauwd, aan de Middellandse Zee is het heerlijk en goed te verdragen. Dat komt door het verschil in luchtvochtigheid.