Hoe komt het dat sommige mensen de dagen van de week in kleuren zien?

Zoals maandag geel dinsdag oranje woensdag rood enz.

Toegevoegd na 7 uur:
Mijn broertje heeft dit en is niet gehandicapt of wat dan ook en heeft dit ook niet op school geleerd. Een vriendin van mij heeft het ook en ook niet gehandicapt en ook niet op school geleerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.8K
bamibal
12 jaar geleden
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord!
Kimath
12 jaar geleden
Kan misschien synesthesie zijn? (weet niet of de spelling juist is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar dacht ik ook aan Kimath.

Antwoorden (6)

Dat is gewoon aangeleerd gedrag.

Ik ken een jongetje van een jaar of 7 die een geestelijke handicap heeft en uit huis is geplaatst. Het internaat/opvangtehuis waar hij zit leert hem ook dat maandag rood is, dinsdag geel etc.
Zo kan hij de dagen beter onthouden. Als hij zegt dat het vandaag maandag is, zegt hij dat het vandaag een rode dag is.

Toegevoegd na 10 minuten:
Wat ik bij de andere antwoorden lees is dat het in het basisonderwijs ook wordt gebruikt. Ik ben nu 15 maar ik kan me niet herinneren dat mijn basisschool dit deed. Ik denk dat dat ook aan de school ligt. Ik zat op een school waar je -helaas- moest presteren. Ben ook blij dat ik er vanaf ben haha. Maar, dat zou wel een reden kunnen zijn dat wij gewoon de normale dagen gebruikten; maandag is maandag, geen rode dag. Staat slimmer en daar ging het helaas om bij die school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat dit in hun kindertijd op school is ingeprent.
Vaak hangen in de laagste klassen van het basisonderwijs, kaartjes met de dagen van de week in verschillende kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het basisonderwijs wordt gebruik gemaakt van kleuren. Zo krijgen de verschillende dagen meer "vorm" daaraanvast hangen de verschillende activiteiten. Bijvoorbeeld op de roze dag (woensdag) gym en op de blauwe( vrijdag) hoef je maar een halve dag naar school want daarna is het weekend.
Ouders weten dit ook vaak en voeren dit thuis ook wel eens in. Zeker bij kleuters om ze het besef van de week te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat het vooral gebruikt wordt op speciale scholen. Mijn neefje van 7 is zwaar autistisch en heeft moeite met het besef van tijd en dagen. Maandag, dinsdag, woensdag enz. kon hij niet onthouden en was moeilijk te snappen. Toen ze op de school de dagen aan kleuren koppelden ging het opeens allemaal een stuk makkelijker. Ik weet niet hoe het komt dat het helpt, maar dat het helpt is zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wat je bedoelt. Ik ken iemand die dat ook heeft. En nee, is geen autist, heeft geen speciaal onderwijs gevolgd, maar hij denkt gewoon in kleur. Als hij bv aan zaterdag denkt, heeft dit een witte kleur en zondag oranje. Ook bij getallen heeft hij dat. Het getal 1 t/m 10 is bv blauw.
Hij dacht dat iedereen dat had, maar het schijnt dus van niet.

Synesthesie is het volgens mij niet, dat is een vermening van zintuigen, bijvoorbeeld kleuren proeven of ruiken. Ik denk niet dat je het denken aan een dag en daarbij een kleur ziet onder synesthesie kan scharen.

Veel mensen denken in kleur en een minderheid in stemmig grijs, net zoals dromen. De een droomt in kleur de ander in zwart-wit.

Persoonlijk denk ik dat dit gewoon een bepaalde ontwikkeling en associatie met kleuren is geweest, kleuren hebben wel invloed op mensen en hebben in sommige gevallen een betekenis. Iedereen weet dat rood staat voor gevaar, groen is okee, (denk aan verkeerslicht)
Donkere kleuren worden wel eens grauw en stemmingloos gegeven. Blauw en ook groen hebben doorgaans een rustgevende werking op mensen.

Mogelijk dat mensen de ervaring met dagen zoals zij die beleven gaan combineren met de kleur die ook dat gevoel opwekt., misschien als kind de zondag daadwerkelijk gezien als de zon, warm en oranje, die zaterdag vrij, dus je hoeft niets, een kleurloze dag, woensdag een dag waar je een hekel aan hebt, dus die is rood etc etc.

Maar goed, ik denk niet dat er een wetenschappelijk antwoord op is, en dat het blijft bij het filosoferen er over, maar het bestaat absoluut, je bent niet gek en wat ik begrepen heb, komt dit bij meer mensen voor, "normale" mensen die geen afwijking hebben of een bepaalde vorm van opleiding hebben gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het synesthesie is. Synesthesie is een vermenging van de zintuigen. Daarbij ziet men bijv. geluid. Als men dan een bepaalde toonhoogte hoort, denkt men daarbij aan een bepaalde vaste kleur. Zo zou het ook kunnen zijn bij dagen. Als men aan maandag of dinsdag denkt, denkt men ook aan een bepaalde vaste kleur die bij die dag hoort. Het is niet aangeleerd, maar ontwikkelt zich gewoon.