haai, weet iemand of er misschien ergens een plaats is waar ze mensen opvangen die van huis zijn weggelopen? ik heb problemen thuis. P.S. help! :(

ik ben een paar weken geleden pas 16 geworden en ik was er over na aan t denken om van huis weg te lopen. ik heb al een paar jaar problemen met mijn moeder en stiefvader. ik kan eigenlijk bij niemand terecht, dus alstublieft als je iets weet, hoor ik het graag...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je bent weggelopen, mag iemand je niet zomaar in huis nemen zonder dat je ouders het weten. Wie jou helpt, moet dat melden bij je ouders of bij de politie, anders is diegene strafbaar. Jijzelf bent niet strafbaar als je wegloopt. Volgens de wet mag alleen een officiële hulpinstantie een slaapplaats voor je regelen. Zo’n instantie is bijvoorbeeld Bureau Jeugdzorg. Het kan alleen in noodsituaties, niet bij een ‘gewone’ ruzie. Ook zo’n instantie moet wel binnen vierentwintig uur aan je ouders laten weten dat ze jou helpt. Soms mag de instantie het adres waar je bent, geheim houden. Dat mag als je uit huis gevlucht bent omdat je mishandeld werd, of omdat je ernstig bedreigd werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++
Weet niet of je ouders gescheiden zijn of dat je natuurlijke vader gestorven is. Wanneer hij nog leef, kun je dan niet bij hem terecht, ook al is dit aan de andere kant van Nederland.
Wees zuinig op je leven en ga ook eens op school met een mentor praten, want wat zijn je problemen, praat het uit.
Misschien in een gesprek met ouders en mentor van school dat er toch thuis dingen kunnen veranderen als dat nodig mocht zijn. Liggen verwachtingen van hen hoger dan jij aan kan of heb jezelf andere idealen.
Wanneer er echt grote problemen zijn ga dan naar jeugdzorg voor hulp en begeleiding.
Weglopen is geen optie, waar moet je heen.
Verknal je leven niet door in de goot te komen.
Je leven is waardevol, probeer dat te respecteren.