Hoe vaak kan je je ogen beter even laten controleren?

Ben momenteel niet brildragend, maar ben wel net 40 geworden en ik merk dat ik toch met lezen soms wat problemen begin te krijgen.
Niet altijd, maar vooral als ik moe ben, of als het licht erg donker is.
Nu is er een verschil tussen lezen op een blad, en achter een computer zitten. Ik heb wel een leesbrilletje van +1.0, die me soms uit de brand helpt (gebruik hem niet zo vaak nog, alleen als het echt nodig is). Maar die bril heeft geen enkel effect op het computer werk.

Heb nooit een bril gedragen, en ik weet ook niet om een computer bril een andere is dan een leesbril of voor veraf kijken.

Wie kan me even de basis vertellen over ouderdom en bril dragen uit de praktijk...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Door het stugger worden van de ooglens zal bij iedereen die tussen de 40 en 50 is de mogelijkheid om de lens boller te trekken afnemen.
Een leesbril (positieve glazen) maakt dat je toch dichterbij kan kijken dan waar de eigen lens toe in staat is.
Als er veel licht is dan is de kromming van de lens minder van belang omdat de iris van het oog alleen het midden van de lens vrijlaat.
Je oog werkt dan meer als een camera obscura of "speldeprik camera"

Toegevoegd na 9 minuten:
Bij de computer komt er al redelijk veel licht van het scherm zodat je daar nog geen leesbril bij nodig hebt.
Een bril voor in de verte is alleen van belang voor mensen met de oogafwijking die wij bijziendheid noemen.
In principe is de ooglens zelfs bij ontspanning dan te sterk gekromd om een scherp beeld op het netvlies te projecteren.
Zo'n bril heeft negatieve glazen die de te sterk positieve ooglens compenseert.
Mensen met een bril voor veraf kunnen dan ook als ze aan een leesbril toe zijn voorlopig hun bril afzetten om dichterbij te kunnen kijken.
Handiger is dan om een bril te nemen voor veraf met een leesgedeelte dat minder negatief is aan de onderkant.
Het is overigens wel aan te raden om op hogere leeftijd af en toe de druk in de oogbol te laten opmeten, dat heeft niets met de bril te maken, maar wel met de oogaandoening glaucoom te maken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik spreek overigens grotendeels uit eigen ervaring: sinds mijn 8ste jaar draag ik een bril voor veraf, sinds mijn 45ste een bril met varifocus glazen, zeer naar tevredenheid.
Als ik heel nauwkeurig iets dichtbij wil bekijken dan zet ik nog steeds mijn bril af, dan kan ik tot op 10cm nog scherp kijken. 8-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Leesbril is voor dichtbij, de andere bril voor veraf. Computer zit er net tussen in dus dan helpen ze vaak allebei niet. Bij veel op computerscherm kijken kun je dus een bril laten aanmeten voor die afstand.
Het is helemaal niet verkeerd om eens langs de opticien te gaan voor advies.
En je ogen gaan echt niet sneller achteruit, of worden lui door vaker een leesbril te dragen, ze worden wel minder vermoeid,En dat is zeker zo prettig
anneliez
12 jaar geleden
Ik ben wel brildragend, vanaf mijn jeugd.
Echter, niet alle leesproblemen los je op met bril. Vooral niet als je extra last heb bij weinig licht.
Een leesbril is bedoeld om op te vangen dat je ooglens minder soepel wordt bij het focussen. Dit helpt alleen voor korte afstanden, zeg 30 cm.
Je zit verder van je beeldscherm dus daar heeft het geen effect op. Misschien zou je dan een bril van +0,5 kan proberen.

Wat ook kan is dat het oog wat troebeler wordt, minder licht doorlatend. Dat verhelp je niet met een bril. Hiervoor moet een oogarts (huisarts met oog specialisatie kan ook) in je oog kijken. Bij mij is bv beginnende star vastgesteld (zelfde soort klachten mbt lezen...maar dan met mijn standaard bril.)

Of en wanneer je daar wat aan laat doen moet je zelf vaststellen...een nieuwe ooglens bv heeft ook het eeuwige leven niet.
Ik heb besloten een star operatie vooralsnog uit te stellen totdat ik nog meer last van mijn zichtbeeld krijg.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je vraag was: Hoe vaak ogen laten controleren....
Mijn antwoord daarop is: Ik laat kijken als ik denk dat ik met een ander hulpmiddel beter kan zien. tot op heden ca eens in de 2 a 3 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan niet zeggen hoe vaak je een meeting zult moeten laten doen, maar daar spelen ook andere lichamelijke dingen een rol in. Bv is je bloeddruk hoog?
verder dient rekening te worden gehouden met het gebruik van medicijnen, eenzijdige voeding en overmatig alcoholgebruik. Bij diabetes mellitus (suikerziekte) kan het zien geleidelijk minder worden of vrij plotseling.

En je hebt nu dus al iets "last"dan is het tijd om nu heen te gaan en de opticien zal je daar goed bij begeleiden en je waarschijnlijk regelmatig even willen zien. Als je iets van bovenstaande aard hebt, zal hij je door verwijzen naar een oogarts denk ik.

Wees zuinig op je ogen hoor, beter te vaak heen dan te weinig!