Als iemand sterft ontspannen de spieren.Komt er dan ook urine en ontlasting vrij?

Is dit direct? Of krijgen doden een pamper om?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.1K

Het beste antwoord

Ja, dan komt er ook urine en soms ontlasting vrij. Het ligt er wel aan in welke condtitie voor het overlijden iemand zich bevondt. Was er bijvoorbeeld een langdurig ziekbed dan is er grote kans dat er op het laatst niet veel meer geconsumeerd was, en er dus ook geen "afvalstoffen" in het lichaam aanwezig zijn. Komt het overlijden plotseling dan kan er wel wat uitkomen, maar omdat verder alles in het lichaam stilligt, loopt dat niet tijden door.

Hoe luguber ook, en de wat zwakker magen raadt ik nu aan te stoppen met lezen:

Na enkele uren begint het lichaam al met af te breken, hierbij komen bacterien en de zogeheten lichaamsvloeistoffen vrij, deze lopen natuurlijk het eerst uit de reeds bestaande openingen. Doordat men tegewoordig kan koelen wordt dit proces vertraagd. Bij thuisopbaring komt er ook minimaal iedere dag iemand van de uitvaartverzoring langs om het lichaam te controleren, en het kan gebeuren dat de ontbinding zo snel gaatdat thuisopbaring niet meer verantwoord is. Omdat een pamper uit plastick bestaat is het niet handig om die om te doen, omdat die ook gaat broeien (o.a. door de bacterien). Wij lieten wel vaak, als de mensen die hadden, een catheter zitten en stopten vetten vatten in de anus om zo het lekken tegen te gaan. Dit gebeurde altijd met groot respect, je hebt wel met een persoon te maken, en vaak iemands dierbare.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij een ophanging schijnt dit meteen te gebeuren. Het is een bekend verhaal dat gehangenen alles laten lopen.
Bij een natuurlijke dood gebeurt het ook wel eens, maar volgens mij niet meteen. Ik heb niets geroken bij een sterfbed waar ik aanwezig was.
Ik weet dat bij het afleggen bepaalde lichaamsopeningen opgestopt worden met een soort tampons omdat het soms gebeurt dat er afvalstoffen vrij komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of er iets vrijkomt ligt eraan of de persoon, al dan niet onbewust, iets tegenhoudt.

Ik voel op dit moment nog geen aandrang, maar waarschijnlijk zit er toch een beetje urine in mijn blaas. Zou ik nu plotseling overlijden, dan zou dat eruit komen.

Alles wat door *inspanning* (aangespannen sluitspieren) wordt binnengehouden, komt naar buiten. Alles wat verder weg zit (diep in de darmen bijvoorbeeld) blijft binnen.

Wel kan er na verloop van tijd darmvocht gaan lekken. Da's geen ontlasting. Maar wel vervelend, vandaar dat bij het afleggen wel eens wat openingen worden opgevuld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe wel, ook meteen na de dood. Daarom wordt bij het afleggen van een lichaam - dat meestal door de begrafenisondernemer of een verpleegkundige )afhankelijk van de sterfplaats) gebeurt - de anus dichtgestopt met watten, naast uiteraard het wassen en verkleden van de overledene. De urineblaas is na de laatste leging leeg, maar de darmen kunnen nog lange tijd 'doorlopen' en dat is bij een opbaring van maximaal vijf dagen geen prettig bijverschijnsel, al gaat het ontbindingsproces natuurlijk ondanks koeling en eventueel balseming natuurlijk wel gewoon door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de begravenisrekening van een persoon stond in de rekening een "speciale onderlegger/ zak" de verklaring daarvoor was om vochtverlies op te vangen.