Het is een anticonceptiepil, maar heeft als bijwerking dat het puistjes helpt verminderen. Het wordt vaak voorgeschreven bij vrouwen met acné.
bamibal
12 jaar geleden
Dat is een anticonceptiemiddel, de vroegere Diane35 pil.
Het wordt ook voorgeschreven bij ernstige acné.

Sinds het patent van Diane35 is afgelopen, hebben verschillende fabrikanten een generiek gemaakt.
Een generiek hoeft niet zo uitgebreid getest te worden, omdat de verwachting is dat die resultaten gelijk zijn aan die van Diane35. De werkzame stoffen van al deze middelen zijn gelijk, de hulpstoffen kunnen anders zijn (in sommige gevallen zijn ook die identiek). Van een aantal generieke middelen blijkt uit de praktijk dat sommige vrouwen er toch anders op reageren dan op Diane35.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cyproteron is een hormoon dat lijkt op het vrouwelijk geslachtshormoon progesteron. Het werkt ook anti-androgeen, dat wil zeggen dat het de werking tegengaat van mannelijke geslachtshormonen. Sommige andere progestageenhormonen hebben een lichte werking als mannelijk hormoon.

Vrouwen die gevoelig zijn voor deze mannelijke werking van progesteron of progestageenhormonen merken dit aan een vette huid, acne en haargroei op 'mannelijke' plaatsen, zoals op de borst, bovenbenen, bovenlip en kin en wangen.

Ethinylestradiol is een oestrogeenhormoon. De combinatie met cyproteron maakt dat dit middel ook als anticonceptiepil werkt. Het is een zogenaamde sub-50-pil. Dit betekent dat deze pil minder dan 50 microgram oestrogeenhormoon bevat.

Artsen schrijven deze pil voor bij acne, buitensporige haargroei en om zwangerschap te voorkomen.