Binnen welke termijn verschijnen de symptomen van lyme?

Toegevoegd na 2 uur:
inmiddels weg maar het was de 3e vandaag. dit weekend in het bos geweest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Binnen een maand, zie 2e alinea:

Het komt regelmatig voor dat mensen hun tekenbeet niet hebben opgemerkt en dat de roodheid van de huid het eerste verschijnsel is. Terwijl de kring steeds groter wordt, verdwijnt in het midden ervan de verkleuring. Bij mensen met een donkere huid is dit beeld veel minder herkenbaar en lijkt het meer op een blauwe plek.

Latere verschijnselen
De roodheid van de huid ontstaat binnen ruim een maand na de beet en kan gepaard gaan een aantal klachten.

Deze klachten kunnen zijn:

zich niet lekker voelen
koorts
hoofdpijn
vermoeidheid
spierpijn
Uiteindelijk verdwijnt de rode plek geheel. Toch kan de ziekte van Lyme zich dan nog verder door het lichaam verspreiden. De hierboven beschreven klachten kunnen verergeren.

Bovendien kunnen zich weken tot maanden (soms jaren) na de beet, klachten voordoen van vrijwel alle orgaansystemen.
Meestal zijn dit problemen in het zenuwstelsel (neurologische verschijnselen), hartklachten, problemen met het zicht (bijvoorbeeld dubbelzien) en gewrichtsklachten.
Met name de gewrichtsklachten en de neurologische verschijnselen kunnen chronisch worden.

Sommige mensen blijven kampen met vermoeidheid, geheugen- en concentratiestoornissen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij. Er is weer een lekker vervelden minner aan de gang zie ik al wel. Ik denk dat die hetzelfde als ons wou typen en nu de pe erin heeft ofzo.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, misschien weet-ie het wel beter maar durft niet;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thxs

Andere antwoorden (4)

De eerste begint al meteen, de bekende rode vlek/cirkel om de beet heen. Andere symptomen (en dat kunnen echt heeeeel veel zijn!) Kunnen zelf wel een half jaar of langer uitblijven. Daardoor word heel vaak de link ook niet gezien tussen vage klachten en een tekenbeet maanden geleden.

Toegevoegd na 4 minuten:
De eerste tekenen zijn vaak de rode cirkel en KUNNEN meteen moet het zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vlek/cirkel hoeft niet altijd op te treden. Dus altijd als je weet dat je door een teek gepakt bent: plek en datum noteren.
Overigens is er minder kans op besmetting als de teek minder dan 24 uur vastgezeten heeft.
De lokale huidinfectie begint meestal als een rood plekje, meestal na 4 à 10 dagen en bijna altijd binnen drie maanden na een tekenbeet. De afwijking breidt zich in de loop van dagen tot weken uit tot een (5–40 cm in diameter) min of meer ronde of ovale rode plek, vaak met centrale verbleking. De plek is meestal pijnloos, jeukt meestal niet en is niet verheven, behalve soms aan de randen. Voorkeurlokalisatie: romp, benen, oksels en liezen. Deze afwijking wordt erythema (chronicum) migrans genoemd. Bij de lokale huidinfectie wordt soms een griepachtig ziektebeeld met malaise, koorts, keelpijn en spierpijn gezien. Dit beeld kan ook in een latere fase van de ziekte gezien worden.
Als een typisch erythema migrans (EM) wordt geconstateerd is er vrijwel zeker sprake van Lyme-borreliose. Variaties van het erythema migrans komen echter voor. Zo kan het erytheem egaal rood blijven, ontstaan er ter plaatse blaren of kunnen er meerdere ringen om elkaar heen zichtbaar zijn. Ook jeuk en pijn kunnen in een minderheid van de gevallen voorkomen. Meerdere EM-laesies tegelijk of terugkerende EM-laesies zijn beschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan lang duren, dus schrijf ergens op wanneer je die teek gehad hebt. Als je ziek wordt kun je dit vertellen tegen de dokter, dan heb je de juiste datum bij de hand, heel belangrijk
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je meteen na de beet een plek krijgt moet je echt meteen gaan voor een kuur. Dus voorkomen is beter dan achteraf symptomen gaan onderdrukken.
anneliez
12 jaar geleden
Als je een plek hebt wel, maar soms zie je het niet gelijk, komt de reactie pas na een half jaar, dan is het wel prettig dat je je die teek nog herinnert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, sowieso elke tekenbeet noteren, want soms krigj je die plek helemaal niet.
Als je een tekenbeet hebt gehad, kán je besmet zijn en de ziekte van lyme krijgen. Het kan maanden duren voordat de ziekte zich openbaart, maar het kan ook zijn dat er verder niets meer van merkt. Niet elke teek heeft die besmetting bij zich....
Maar het is inderdaad wel raadzaam de datum van de beet te noteren, zo dat áls je ziek wordt, er beter op ingespeeld kan worden.
jc54